اقتصادایرانجهان

ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران روز جمعه ۲۶ شهریور اعلام کرد که کشورش به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شده است.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران در بیست و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سخنرانی کرد.

رییسی با اعلام اینکه ایران در اجلاس امروز به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شده است، گفت: “اجازه دهید از حضور در این نشست مهم و موثر، که یکی از معدود فرصت ها برای دستیابی به صلح و همکاری واقعی در منطقه است، ابراز خوشحالی کنم. به مناسبت عضویت دائمی ایران، من از اعضا صمیمانه تشکر می کنم.”

رییسی سازمان همکاری شانگهای را سازمانی با ارزشهای اقتصادی، سیاسی و جمعیتی و “نیروی محرکه” چندجانبه گرایی جهانی توصیف کرد.

رییسی با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران مبتنی بر مشارکت فعال در سازمان های بین المللی، چند جانبه گرایی، همکاری و احترام متقابل است، مدعی شد که جهان وارد دوره جدیدی شده است. هژمونی و یکجانبه گرایی در حال از بین رفتن است. قدرت در سیستم بین المللی به نفع کشورهای مستقل در حال تغییر است.

پیش از رییسی، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که امروز جمعه به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت داشت، اعلام کرد که ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا