ایران

ایران در واکنش به دستگیری دیپلمات خود در تورکیه: «کارمند نیست، تبعه است»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به دستگیری دیپلمات این کشور در تورکیه گفت، فردی که بازداشت شده کارمند کنسولگری نیست، یک تبعه است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ۲۷ بهمن، در واکنش به دستگیری دیپلمات این کشور در تورکیه به اتهام مشارکت در ترور، اعلام کرد: «آنچه که رخ داده است بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به این کشور بوده است.»

همچنین بخوانید: یک دیپلمات ایران در تورکیه دستگیر شد؛ راز ترور «مسعود مولوی» گشوده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که: «هیچ کارمند سرکنسول گری ایران بازداشت نشده است و نمی تواند چنین موضوعی اتفاق بیفتد. چرا که خلاف رویه هاست.»

سعید خطی‌زاده در ادامه افزود: «ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت.»

رسانه‌های تورکیه چند روز پیش گزارش دادند، محمدرضا ناصرزاده که با پاسپورت دیپلماتیک ایران به تورکیه آمده بود، هنگام تلاش برای فرار در فرودگاه استانبول به‌جرم طراحی در ترور مسعود مولوی وردنجانی دستگیر و در تاریخ ۹ فوریه با حکم دادگاه صلح کیفری بازداشت و روانه زندان شد.

یک روز پس از خبر بازداشت این دیپلمات ایرانی، رسانه‌های تورکیه ویدیویی که نشان می‌داد او در حال خروج از تورکیه می‌باشد، در فرودگاه استانبول دستگیر می‌شود.

همچنین بخوانید: رسانه‌های تورکیه ویدیوی «محمدرضا ناصرزاده» دیپلمات بازداشتی ایران را هنگام فرار منتشر کردند

«محمدرضا ناصرزاده»، دیپلمات ایرانی متهم است که مدارک جعلی را برای علی افسنجانی، طراح ترور مسعود مولوی برای فرار به ایران تهیه کرده است.

سیاوش اباذری شلمزاری، فردی که علی افسنجانی را در فرار به ایران همراهی کرده، در اعترافاتش به بازپرسی تورکیه گفته که: “وقتی در فرودگاه تهران فرود آمدیم، حاجی آقا و محمد رضا ناصرزاده را دیدم. آنها آنجا منتظر ما بودند. آنها علی [اسفنجانی] را گرفتند و رفتند، من دیگر هرگز آنها را ندیدم.”

همچنین بخوانید: تصویر «علی اسفنجانی»، طراح ترور «مسعود مولوی» که روزنامه صباح منتشر کرده است

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا