آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

با پایان دوران محکومیت یاور سلطانی از زندان ماکو آزاد شد

یاور سلطانی، روزنامه‌نگار، فعال مدنی و مدیرمسئول ماکوتایمز روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، با پایان محکومیت ۴ ماهه‌ خود از زندان مرکزی ماکو آزاد شد.

یاور سلطانی روز ۱۷ آذر ۱۳۹۹ توسط اداره‌ اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت و برای اجرای محکومیت خود به زندان مرکزی ماکو منتقل شده بود.

آقای سلطانی در طی دوران زندان بدلیل ابتلا به کرونا و وخامت حال عمومی یک‌بار به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود.

افزودنیست، آقای سلطانی‌ شهریورماه ۱۳۹۹ توسط قاضی عرفانی علمداری به اتهام «دعوت به کشتار با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به یکسال زندان محکوم شده بود.

پس از اعتراض به رای صادره، ۸ ماه از مدت محکومیت در شعبه‌ی ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی به مدت ۲ سال تعلیق و مابقی لازم‌الجرا تعیین شده بود.

یاور سلطانی متولد ۱۳۷۴، دانشجوی سابق مهندسی مکانیک سیالات دانشگاه سراسری اورمیه و مدیرمسئول ماکوتایمز، تیرماه سال پیش با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرام ماکوتایمز با اشاره به برداشته شدن مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست در نقاط مختلف جهان در جریان اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، آرزو کرده بود که دیگر مجسمه‌ ابولقاسم فردوسی، شاعر قرن چهارم هجری به میدان هفته فلکه‌سی ماکو بازنگردد.

آقای سلطانی به دو بیت شعر فردوسی که مضامین زن‌ستیزانه و نژادپرستاته دارند استناد کرده بود:
“زن و اژدها هر دو در خاک به، جهان پاک از این هر دو ناپاک به”، “به صد ترک بیچاره بدنژاد که نام پدرانشان ندارند یاد”

پس از انتشار این ویدئو، مدیرمسئول ماکوتایمز، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و روز بعد به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا