ایرانجهانمحیط زیست

هجوم گسترده ملخ‌ها؛ هند به ایران آفت‌کش می‌فرستد

پس از حمله گسترده ملخ‌های صحرایی به ایران و پاکستان، هند برای پیشگیری از گسترش حمله ملخ‌ها به نواحی مرزی خود، ده‌ها تن آفت‌کش به ایران صادر می‌کند. 

به گزارش «هندوستان تایمز»، دولت هند با توجه به نزدیکی خطر به مرزهای این کشور هفته گذشته به ایران پیشنهاد داده که برای دفع ملخ‌ها با تهران همکاری کند و این پیشنهاد از سوی ایران نیز پذیرفته شده است.

این در حالی‌ست که روابط ایران و هند از سال گذشته به دلیل فشار آمریکا برای اجرای تحریم‌ها به سردی گراییده است.

به گزارش روز چهارشنبه نشریه «بیزینس استاندارد»، در بیانیه دولت هند آمده است: شرکت «اچ آی ال» در حال تولید و صادرات ۲۵ تن آفت کش از نوع«مالاتیون تکنیکال» به ایران است.

صادرات این محصول بر اساس توافق میان دولتی هند و ایران انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، به نقل از مقامات هندی، وزارت امور خارجه این کشور از شرکت «اچ آی ال» خواسته است تا این آفت‌کش را تولید و آن را به ایران صادر کند و این شرکت اطمینان داده است که در زمان مقرر آفت‌کش تولید و به ایران صادر خواهد شد.

ایرنا می گوید، هند هفته پیش پیشنهاد همکاری به ایران و پاکستان برای مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی داده است. این پیشنهاد از سوی ایران پذیرفته شده است.

هجوم ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی در چندین ایالت هند از جمله «گجرات، راجستان، پنجاب و اوتار پرادش» کشاورزان این مناطق را با نگرانی روبرو کرده است.  این در حالی‌ست که فصل برداشت محصولاتی چون برنج، ذرت، ارزن، پالس، سویا و بادم زمینی در این ایالت‌ها نزدیک می‌شود.

دولت‌های ایالتی از نارندرا مودی نخست وزیر هند خواستار آن شده‌اند تا حمله ملخ‌ها را «یک فاجعه ملی» اعلام کند.

پاکستان نیز که قربانی حمله ملخ‌ها شده، در اوایل سال جاری، به دلیل هجوم ملخ‌ها،  یک حالت اضطراری ملی اعلام کرد.

سازمان کشاورزی ملل متحد (فائو) ، ایران را جزو کشورهایی قرار داده که محصولات کشاورزی آن‌ها در معرض هجوم آفت ملخ قرار دارند. در سال‌های اخیر پنج استان جنوبی بوشهر، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان شاهد بیشترین هجوم ملخ‌های صحرایی بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا