جهان

بلینکن به آزادی «قاتل سرکنسول ترکیه» در لس‌آنجلس واکنش نشان داد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم به آزادی هامپیگ ساسونیان، قاتل کمال آری‌کان، سرکنسول ترکیه در لس‌آنجلس "عمیقا ناامیدکننده" است.

آنتونی بلینکن با انتشار بیانیه‌ای گفت: “وزارت امور خارجه [آمریکا]، تصمیم ایالت کالیفرنیا، مبنی بر آزادی مشروط هامپیگ ساسونیان، که به جرم قتل کمال آری‌کان، سرکنسول ترکیه در لس‌آنجلس، در سال ۱۹۸۲ مقصر شناخته شده بود بسیار ناامید کننده می‌داند.”

بلینکن با بیان اینکه آمریکا همیشه امنیت دیپلمات‌ها را در هر کجای دنیا در اولویت خود قرار داده، گفت که کشورش از بالاترین مجازات‌ها برای جرایم ترور دیپلمات ها دفاع می‌کند و با چنین آزادی مشروطی مخالف است.

او تاکید کرد، حمله به دیپلمات‌ها نه تنها یک جرم جدی علیه یک فرد بلکه علیه دیپلماسی است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای تصمیم دادگاه عالی منطقه لس آنجلس، که زمینه را برای آزادی قاتل کمال آری‌کان، سرکنسول ترکیه را فراهم کرد، به شدت محکوم کرد.

در بیانیه کتبی وزارت خارجه ترکیه آمده است: “دادگاه عالی شهر لس‌آنجلس تصمیمی اتخاذ کرده که زمینه را برای آزادی تروریست ارمنی هامپیگ ساسونیان، قاتل سرکنسول شهید ما، کمال آری‌کان، فراهم کرد و گوین نیوزام، فرماندار کالیفرنیا نیز اعلام کرد که در مورد این تصمیم تجدیدنظر نخواهد شد. ما این رویکرد را که وجدان ملت ترکیه را عمیقاً ناراحت کرده، به شدت محکوم می کنیم.”

در این بیانیه، با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام تلاشهای دولت آمریکا این تصمیم تغییر نکرده، تاکید شده است که این تصمیم با اصول جهانی قانون و درک از عدالت سازگار نیست.

کمال آری‌کان، دیپلمات ترکیه توسط هامپیگ ساسونیان و کریکور سالیبا (هر دو ارمنی) در لس آنجلس در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۲ ترور شد.

ساسونیان پس از دستگیری، محاکمه و بدون عفو ​​به حبس ابد محکوم شد. کریکور سالیبا، که فرار کرده بود، گویا در همان سال در جنگ داخلی لبنان کشته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا