خاورمیانهسیاست

تاس به نقل از سخنگوی جنبش مقاومت: در درگیری‌های دو روز گذشته حدود ۳۵۰ طالب کشته شدند

سخنگوی نیروهای مقاومت ملی در ولایت پنجشیر در شمال افغانستان، روز پنجشنبه ۱۱ شهریور گفت، در درگیری‌های دو روز گذشته حدود ۳۵۰ طالب کشته شدند.

فهیم دشتی در گفتگو با خبرگزاری تاس، خاطرنشان کرد: “نیروهای مقاومت برای چنین شرایطی آماده بودند. ما متعهد به حل و فصل مسالمت آمیز هستیم، اما طالبان جنگ را آغاز کردند و جنگ در چندین جبهه ادامه دارد.”

سخنگوی جنبش مقاومت با اشاره به اینکه در دو روز گذشته درگیری ها در دو جبهه در جریان بود، گفت: در دره اندراب در ولایت بغلان، در حوالی پنجشیر و در گردنه کوه خاواک، “جنگجویان طالبان در این مناطق شکست خوردند، حدود ۳۵۰ نفر کشته شدند، بیش از ۲۸۰ نفر زخمی شدند و ۳۵ نفر نیز اسیر شدند.”

این سخنگو در مورد تلفات وارد شده بر نیروهای مقاومت گزارشی نداد.

دشتی هشدار داد: “جنبش مقاومت توانایی دفاع از مواضع خود را نشان داده است. اما این نه تنها دفاع از پنجشیر است، بلکه بعداً جنگ به مناطق دیگر سرایت خواهد کرد.”

روز پنجشنبه، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر با استناد به منابع طالبان گزارش داد که طالبان تصمیم گرفته است که عملیات نظامی علیه نیروهای مقاومت در پنجشیر را آغاز کند.

به گفته این کانال، طالبان پس از شکست مذاکرات با رهبران جنبش مقاومت، به ویژه با احمد مسعود، تصمیم به اقدام نظامی گرفت. طالبان همچنین شرایطی را که پنجشیری ها مطرح کرده اند “غیر منطقی” خواندند.

طالبان بیش از یک هفته است که پنجشیر را در محاصره خود قرار داده اند و در چند روز گذشته برخی درگیری ها در حومه این منطقه گزارش شده است. طالبان در تلاش هستند تا پایگاه‌های نیروهای مقاومت را تسخیر کنند.

در ۱۵ اوت، جنگجویان طالبان بدون هرگونه مقاومتی وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست گرفتند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که برای جلوگیری از هرگونه خونریزی کناره گیری کرده و متعاقباً از کشور فرار کرده است.

ولایت شمالی پنجشیر تنها جبهه مقاومت در برابر طالبان است که توسط احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود (دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا توسط القاعده ترور شد) رهبری می شود.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین، که ادعای تصدی پست ریاست جمهوری افغانستان را دارد، از مردم افغانستان می خواهد تا از مسعود حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا