ایرانجهانسیاست

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ وزیر اطلاعات و بنیاد مستضعفان تحریم شدند

روز چهارشنبه ۲۸ آبان وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام كرد كه بسته تحریمی گسترده ای علیه ایران به‌منظور هدف قرار دادن بنیادی تحت کنترل آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران به مورد اجرا گذاشته است.

واشنگتن، این تحریم‌ها را به خاطر نقض حقوق بشر توسط مقامات ایران در سرکوب مرگبار اعتراضات آبان اعمال کرده است.

این نهاد اعلام کرد که بنیاد مستضعفان که توسط علی خامنه ای کنترل می شود و همچنین ۱۰ فرد و ۵۱ نهاد مرتبط را در لیست تحریم‌ها قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، بنیاد مستضعفان تحت نام موسسه اقتصادی، فرهنگی و رفاه اجتماعی، مقدار زیادی ثروت را به ضرر بقیه اقتصاد ایران جمع کرده و صدها شرکت و املاک مصادره شده از زمان انقلاب موسوم به اسلامی در سال ۱۳۵۷ را به کنترل خود در آورده است.

استیون منوچین وزیر خزانه داری ایالات متحده در بیانیه گفت: “رهبر ایران از بنیاد مستضعفان برای پاداش دادن به حامیان خود به بهانه خیرات استفاده می کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن مقامات اصلی و منابع درآمدزایی رژیم [ایران] که امکان سرکوب مداوم مردم خود را فراهم می کند، ادامه خواهد داد.”

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران را تحریم كرد. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، وزارت اطلاعات ایران در نقض جدی حقوق بشر علیه شهروندان از جمله اعتراضات آبان ۹۸ نقش بسزایی دارد.

سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ خونین ترین سرکوب معترضان در ایران از زمان تغییر رژیم در سال ۱۳۵۷ موسوم به انقلاب اسلامی است.

رویترز سال گذشته گزارش داد که در کمتر از دو هفته ناآرامی که از ۲۴ آبان ۹۸ آغاز شد، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. رویترز می‌گوید، تلفاتی که توسط سه مقام وزارت کشور ایران به این خبرگزاری ارائه شد شامل حداقل ۱۷ نوجوان و حدود ۴۰۰ زن نیز بود.

وزارت کشور ایران گفته است که حدود ۲۲۵ نفر در جریان اعتراضات کشته شدند. این اعتراضات پس از اعلام رسانه های دولتی مبنی بر افزایش سه برابری قیمت بنزین صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا