خاورمیانه

تظاهرات صدها نفر در بغداد در اعتراض به افت ارزش دینار عراق

روی یکی از پلاکاردهایی که معترضان حمل می‌کردند نوشته شده بود «از سرقت دلار ما توسط کشورهای همسایه جلوگیری کنید» که اشاره غیرمستقیمی به ایران است

صدها نفر روز چهارشنبه ۵ بهمن در برابر ساختمان بانک مرکزی عراق در شهر بغداد تجمع کرده و به افت ارزش دینار در برابر دلار که باعث افزایش بهای کالاهای مصرفی و وارداتی شده اعتراض کردند.

جمعیت که از نقاط مختلف عراق به بغداد آمده بودند پرچم‌های این کشور و پلاکاردهایی در دست داشتند که از دولت می‌خواست برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش پول ملی اقدام کند.

نرخ برابری دینار عراق در برابر دلار از ماه نوامبر حدود ده درصد کاهش یافته و از یک هزارو ۴۷۰ به حدود یک هزار و ۶۲۰ دینار در برابر یک دلار رسیده است.

دلیل افت ارزش دینار عراق و یا به عبارتی دیگر افزایش بهای دلار آمریکا، تصمیم وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی آمریکا در ماه نوامبر است که با هدف جلوگیری از مهاجرت دلار به ایران، انتقال دلار از حساب ذخیره ارزی عراق در بانک مرکزی آمریکا به بانک‌های خصوصی عراق را با شدت بیشتری کنترل می‌کند.

بر اساس این مقررات که از ماه ژانویه به اجرا گذاشته شد بانک‌های خصوصی عراق برای هر مورد از انتقال دلار باید یک فرم دیجیتال شامل تمامی جزییات از جمله مقصد حواله را پر کنند. ولی بسیاری از بانک‌های خصوصی مشخصات خود را در این سامانه آنلاین ثبت نکرده و دلار مورد نیاز خود را از بازار سیاه ارز در بغداد تهیه می‌کنند.

به گفته صرافان، تاجران و مقامات بانک مرکزی عراق اجرای این مقررات به دلیل محدود شدن عرضه در برابر تقاضا موجب کمبود دلار و در نتیجه کاهش ارزش برابری دینار عراق شده است.

روی یکی از پلاکاردهایی که معترضان حمل می‌کردند نوشته شده بود «از سرقت دلار ما توسط کشورهای همسایه جلوگیری کنید» که اشاره غیرمستقیمی به ایران است.

یکی از معترضان که از نجف برای شرکت در این تجمع اعتراضی به بغداد آمده بود به خبرگزاری‌های بین المللی گفت: «خواسته‌های ما کاملا روشن است. حکومت برای جلوگیری از افت ارزش دینار باید دخالت کند چون باعث افزایش شدید بهای کالاها در بازار داخلی شده است.»

ماموران پلیس ضد شورش در برابر ساختمان بانک مرکزی و خیابان‌های اطراف مستقر بودند ولی در جریان این اجتماع اعتراضی هیچ حادثه‌ای روی نداد و از قرار معلوم کسی بازداشت نشده است.

منابع دولتی به خبرگزاری‌ها گفتند که محمد السودانی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه رییس بانک مرکزی را به دلیل عدم انجام اقدامات لازم برای انطباق بازار مالی عراق با مقررات جدید دولت آمریکا برکنار کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا