ایرانجهانسیاست

تلاش سه کشور اروپایی بهمراه آمریکا برای تصویب قطعنامه هسته‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام 

بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال برنامه ریزی برای حمایت از آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام سازمان ملل بر علیه ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی ابراز نگرانی رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس، درباره کاهش نظارت بازرسان در ایران، این هفته نشست خود را بر سر پرونده هسته ای ایران برگزار می‌کند.

ایران اخیراً در اقدامی آشکار برای افزایش فشار بر بایدن، نقض مفاد برجام را افزایش داده است.

آخرین نقض ایران، کاهش همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در هفته گذشته، پایان دادن به بازرسی‌های ناگهانی این آژانس از تاسیسات اعلام نشده هسته‌ای بود.

سه قدرت اروپایی، که طرف های برجام هستند، پیش نویس قطعنامه ای را برای نشست شورای حکام منتشر كردند كه در آن با ابراز “نگرانی جدی” از كاهش همکاری ایران با آژانس، از ایران می‌خواهد تا به نقض توافق هسته‌ای پایان دهد.

پیش نویس، ارسال شده به اعضای هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی هسته ای که توسط رویترز رویت شده،  “نگرانی عمیق” از عدم توضیح ایران در باره ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت قدیمی، از جمله دو موردی که بازرسان هفته گذشته گزارش کرده است، بیان می کند.

ایران، دیپلماسی‌ای که با آمدن جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای احیای برجام مهیا شده را در تنگنا قرار داده، طوری که روز یکشنبه اعلام کرد که پیشنهاد اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با طرف های برجام و ایالات متحده را قبول نمی‌کند.

روسیه هشدار داده که تصویب قطعنامه علیه ایران می تواند به تلاش برای احیای برجام، آسیب برساند و با آن مخالفت خواهد کرد.

روسیه مدعی شده که تصویب قطعنامه علیه ایران: “چشم اندازهای احیای برجام و همکاری عادی بین ایران و آژانس را تضعیف می کند.”

رویترز می‌گوید، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در پاسخ به سوالی درباره این موضع‌گیری‌ها گفته که او نمی خواهد کار بازرسان خود در جمهوری اسلامی به خطر بیفتد.

گروسی گفته که: “کار بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای نباید به عنوان یک اهرم چانه زنی در وسط یک میز مذاکره قرار گیرد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا