ایرانجهان

دهن‌کجی ایران به نسل‌کشی اویغورها؛ “اورومچی شهری توسعه‌یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین”

سفیر ایران در چین از سفر خود به منطقه سین‌کیانگ خبر داد و اورومچی، مرکز آن را "شهری توسعه‌یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین" عنوان کرد.

همزمان با محکومیت نسل‌کشی تورکان اویغور توسط حکومت کمونیستی چین، از سوی کشورهای غربی، سفیر ایران در چین و مغولستان از سفر سیاحتی خود به منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) خبر داد و اورومچی، مرکز این منطقه را شهری توسعه‌یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین” عنوان کرد.

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین و مغولستان روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین با انتشار پستی در توییتر خود نوشت: “با دبیر کل شانگهای و تعدادی از سفرا و دیپلماتهای مقیم پس ازچهار ساعت پرواز به شهر ارومچی مرکز استان خود مختار سین کیانگ رسیدیم شهری بسیار زیبا و توسعه یافته با نمادهای مشترک فرهنگی ایران و چین که یاد آور دوران با شکوه تبادل فرهنگی جاده ابریشم است در آق مسجد نماز ظهر را خواندم.”

مدح سفیر ایران از به‌اصطلاح «توسعه یافته»گی و «بسیار زیبا»یی اورومچی و نسبت دادن آن به «فرهنگ ایرانی-چینی» در حالی صورت می‌گیرد که فعالان و کارشناسان حقوق سازمان ملل گفته اند که حداقل ۱ میلیون اویغور در اردوگاه هایی در منطقه دور افتاده غرب چین (ترکستان شرقی) بازداشت شده اند. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا ۲ تا ۳ میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های تورک و مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در وضعیت نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند. فعالین اویغور این رقم را ۵ تا ۶ میلیون نفر ذکر می‌کنند.

احمدی‌نژاد نیز اخیراً در دیدار با جمعی از دانشجویان گفته بود: «تعجّبم این است چرا در کشور خودمان که ادّعای مسلمانی و مبارزه با ظلم و استکبار داریم، سکوت کرده‌ایم؟ چه چیزی در ازای این سکوت دریافت شده است که آنجا دارند آنطور ظلم و جنایت می‌کنند و اینجا سکوت است؟ چرا تذکّر نمی‌دهید و اعتراض نمی‌کنید؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا