اجتماعیجهانسیاست

دور تازه اعتراضات بر علیه پاشینیان؛ مخالفان همه را به میدان آزادی فرا خواندند

اعتراضات موسوم به «جنبش نجات میهن»، به رهبری وازگن مانوکیان در ارمنستان، از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر استعفای فوری نیکول پاشینیان استقبال کرد.

اعتراضات موسوم به «جنبش نجات میهن»، به رهبری وازگن مانوکیان در ارمنستان، از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر استعفای فوری نیکول پاشینیان استقبال کرد و همه طرفداران خود را در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی به میدان آزادی ایروان فرا خواند.

مخالفان اعلام کردند همه باید برای حمایت از ارتش و پایان دادن به دولت پاشینیان تجمع کنند.

پیش از این، پاشینیان در مقابل هواداران خود سخنرانی کرد و گفت که از تلاش کودتا جلوگیری شده و رئیس ستاد ارتش برکنار شده است. راهپیمایی طرفداران پاشینیان ادامه دارد.

این وقایع را می توان قیام “اسکندر” در ارمنستان نیز نامید. زیرا مخالفت علنی ارتش علیه پاشینیان را می‌توان نتیجه آنچه نخست وزیر در مصاحبه اخیر خود در مورد موشکهای “اسکندر” گفت، ارزیابی کرد. پاشینیان گفت که این موشک ها در جنگ قره باغ مورد استفاده قرار گرفت، اما منفجر نشد. و یا حداکثر: “۱۰ درصد منفجر شد.”

دیروز سه‌شنبه تیگان خاچاتوریان، معاون ستاد، به تماس تلفنی خبرنگار ایروان‌تودی نسبت به اظهارات پاشینیان با خنده و تمسخر  پاسخ داد. خاچاتوریان بلافاصله توسط پاشینیان برکنار شد و پس از آن ستاد کل خواستار استعفای فوری وی شد.

«جنبش نجات میهن» در بیانیه ای اعلام کرد که از بیانیه فرماندهی نیروهای مسلح کاملاً حمایت و استقبال می کند و حمایت خود را از این بیانیه که تنها ضمانت امنیتی کشور است ابراز می دارد.

در این بیانیه آمده است: “پاشینیان اکنون می خواهد مردم را به درگیری های داخلی و خونریزی بکشاند. ما از همه شهروندان می خواهیم که تسلیم تحریکات این رژیم نشوند، خویشتنداری و خونسردی نشان داده و پیرامون ارتش و فرماندهی آن متحد شوند.”

از دیگر سو، روبرت کوچاریان رئیس جمهور سابق ارمنستان نیز مردم را به حمایت از ارتش فراخواند.

هم‌اکنون، طرفداران جنبش مخالف “برای نجات میهن” در میدان آزادی جمع شدند. در همین حال، شهروندانی که به حمایت از پاشینیان راهپیمایی می‌کنند نیز آنجا حضور دارند. به گزارش رسانه‌های ارمنستان پلیس به سختی جلوی درگیری این دو گروه را گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا