ایرانجهان

دیپلمات ایرانی در دادگاه بلژیک بجرم تروریسم و بمب‌گذاری محکوم شد

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

رویترز گزارش داد که، دادگاهی در آنتورپ بلژیک رای به محکومیت اسداله اسدی دیپلمات مقیم وین و سه نفر دیگر را که بجرم توطئه بمب گذاری در تجمع شورای ملی مقاومت ایران در نزدیکی پاریس، دستگیر شده بودند، داد.

این حکم، در زمانی صادر می شود که جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در حال بررسی موضوع لغو تحریم های ایران است که توسط سلف خود، دونالد ترامپ اعمال شده است.

اسدالله اسدی از حضور در دادگاه امتناع ورزیده و درباره اتهام وی مبنی بر دریافت دستوراتی از تهران برای اقدام به بمب‌گذاری، اظهارنظر نکرده است.

در این پرونده سه متهم دیگر به نام‌های امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز حضور داشتند و هر سه در همین روز حکم زندان خود را از ۱۵ تا ۱۸ سال حبس دریافت کردند.

براساس سندی که در دادستانی فدرال بلژیک موجود است و توسط رویترز رویت شده، اسدالله اسدی مواد منفجره مربوط به این طرح را با خود در یک پرواز تجاری از ایران به اتریش آورده است.

اسدالله اسدی در ماه مارس مقامات بلژیک را تهدید کرد كه در صورت مقصر شناخته شدن وی، انتقامش توسط گروه های ناشناس گرفته خواهد شد.

از زمان توافق بین ایران و قدرتهای جهانی برای مهار برنامه هسته ای تهران، اتحادیه اروپا به دنبال روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیکتر با تهران است، اما می گوید که نمی تواند چشم خود را بر نقض حقوق بشر یا تروریسم ببندد.

کشورهای اروپایی ایران را مقصر اقدامات مشکوک دیگری علیه مخالفان می دانند، از جمله دو قتل در هلند در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و ترور ناکام در دانمارک. جمهوری اسلامی دخالت در این ترورها را انکار کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا