اقتصادایران

رئیس دفتر روحانی: مردم می توانند «از یک تا چند هزار بشکه نفت بخرند»

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی اعلام کرد سود خرید نفت کمتر از سود بانکی نیست و «مردم می توانند بسته به توان مالی خود از یک تا چند هزار بشکه نفت بخرند.»

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران امروز چهارشنبه ۲۲مرداد در حاشیه جلسه هیأت وزیران به خبرنگاران درباره پیش فورش نفت مدعی شد که دولت در باره کمتر نبودن سود خرید نفت نسبت به سود بانکی تضمین می‌دهد.

بر اساس «طرح گشایش اقتصادی» که قرار است دولت جزییات آن را اعلام کند، پیش‌فروش نفت تولیدی در پالایشگاه‌های ایران در بازار بورس انجام خواهد شد.

پیش از این حسین مرعشی در دیدار جمعی از اصلاح طلبان و اصولگرایان با رپیس جمهوری به حسن روحانی گفته بود که حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز و طلا در اختیار مردم است و دولت می تواند با پیش فروش سه سالۀ فرآورده های نفتی به مردم، این منابع را جهت رفع نیازهای خود جمع آوری کند.

بحران اقتصادی به خاطر تحریم‌های آمریکا و همچنین شرایط حاکم ناشی از همه‌گیری کرونا منجر به کسری بودجه قابل توجهی در ایران شده است و دولت برای تامین این کسری بودجه راه‌های مختلفی را در پیش گرفته که یکی از آنها پیش‌فروش نفت در بازار بورس و جمع‌آوری دارایی‌های نقدی مردم است.

این در حالیست که محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه اعلام کرد نفت در اقتصاد ایران مُرد و تمام شد چه به واسطه تحریم و چه به علت کرونا که قیمت جهانی کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه اعلام کرده بود «وزارت اقتصاد [که] به عنوان متولی دارایی های کشور است و همه وزارتخانه ها مکلف هستند لیست دارائی هایشان را به این وزارتخانه ارائه بدهند» پس از اعلام دارایی‌های دولت، برای عرضه بخشی ار این دارایی‌ها «به زودی بورس املاک و مستغلات کشور را راه اندازی می کنیم.»

«فروش اموال دولت» هنگام تنظیم لایحه بودجه سال ۹۹ پیش‌تر پیش بینی شد بود.

از دیگر سو غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ  ۵ خرداد، به دولت پیشنهاد کرد برای کنترل تورم و رفع کسری بودجه برای مدتی دارایی‌های سپرده گذاران و بانک‌ها را که از آنها تحت عنوان «دارایی ها مازاد» یاد کرد به عنوان «ودیعه» در نزد دولت مسدود و صرف طرح های عمرانی از جمله توسعۀ بزرگراه تهران-شمال کند.

به گمان آقای مصباحی‌مقدم بلوکه کردن «دارایی های مازاد» بانک ها که در اصل چیزی جز دارایی سپرده گذاران نیست «می تواند سرعت گردش نقدینگی را کاهش داده و تورم را مهار کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا