خاورمیانه

رسانه‌های اسرائیل: بنت پیشنهاد ایجاد ناتوی عربی-اسرائیلی در برابر ایران را طرح کرده است

به گزارش کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل، عنوان این اتحاد نظامی «راهبرد دفاع مشترک» منطقه‌ای در برابر ایران خواهد بود و شامل دفاع مشترک موشکی و دفاع در برابر حملات پهپادی ایران هم خواهد شد.

یک روز پس از دیدار سه‌جانبه رهبران اسرائیل، مصر و امارات در شرم‌الشیخ، رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه گزارش دادند که نفتالی بنت در این دیدار پیشنهاد کرد یک اتحاد نظامی مانند ناتو بین کشورهای عربی و اسرائیل در برابر ایران تشکیل شود.

به گزارش کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل، عنوان این اتحاد نظامی «راهبرد دفاع مشترک» منطقه‌ای در برابر ایران خواهد بود و شامل دفاع مشترک موشکی و دفاع در برابر حملات پهپادی ایران هم خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این اتحاد نظامی علاوه بر کشورهای عربی که با اسرائیل رابطه رسمی دارند، می‌تواند احتمالا شامل قطر و عربستان سعودی نیز باشد.

قطر اخیرا به اسرائیل پیشنهاد داد که رادارهای اسرائیلی در آن کشور نصب شوند تا تهدیدهای هوایی هرچه سریع‌تر شناسایی شوند.

ژنرال آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، بیستم اسفند گذشته در جریان سفر به بحرین با همتای بحرینی خود، سالم بن حمد بن عقیل، نیز دیدار کرد و به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یکی از محورهای آن دیدار نصب رادار در خاک قطر برای شناسایی تهدیدات ایران بود.

نشست سه‌جانبه عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، و محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، روز سه‌شنبه دوم فروردین در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد.

دفتر ریاست جمهوری مصر پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران سه کشور درباره «تحولات جهانی به ویژه در زمینه انرژی و امنیت غذایی» گفت‌وگو کردند.

با این حال رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که توافق احتمالی آمریکا با ایران و همچنین خارج شدن احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی از محورهای این نشست بود.

همچنین کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل به نقل از مقام‌های ارشد عربستان سعودی گزارش داد که ریاض این نشست سه‌جانبه را بسیار مهم دانسته و با متحدان خود در منطقه در تماس است.

سفر نفتالی بنت به شرم‌الشیخ روز دوشنبه و به صورت غیرمنتظره انجام شد و نشست سه‌جانبه روز سه شنبه اولین دیدار مشترک سران سه کشور بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی از جمله تایمز اسرائیل، در این نشست موضوع سفر بشار اسد به امارات نیز مطرح شد و محمد بن زاید جزییات بیشتری درباره این سفر به بنت و سیسی ارائه کرد.

بنت و سیسی سپتامبر گذشته با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ دیدار قبلی بنت و محمد بن زاید آل‌نهیان نیز ژانویه امسال در جریان سفر تاریخی نخست وزیر اسرائیل به امارات صورت گرفته بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا