ایرانخاورمیانهسیاست

پنتاگون: محموله سلاح توقیف شده در دریای عرب متعلق به ایران است

یک مقام پنتاگون روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به اسوشیتدپرس گفت که شناور توقیف شده حامل سلاح توسط نیروی دریایی آمریکا از ایران برای مسلح کردن حوثی ها فرستاده شده است.

نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که یک محموله اسلحه متشکل از هزاران سلاح تهاجمی، مسلسل و اسلحه های تک تیرانداز را که در یک کشتی در دریای عرب جاسازی شده بود، کشف و ضبط کرده است.

ظاهرا این محموله برای حمایت از شورشیان حوثی به یمن می رفت.

همچنین بخوانید: آمریکا یک محموله اسلحه از یک کشتی بدون تابعیت در دریای عرب توقیف کرد

اکنون یک مقام پنتاگون به اسوشیتدپرس گفت که تحقیقات اولیه نیروی دریایی آمریکا حاکی از آن است که این شناور از ایران آمده و جمهوری اسلامی ایران آن را برای مسلح کردن حوثی ها فرستاده است.

اسوشیتدپرس می‌گوید، نماینده ایران در سازمان ملل به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

ارسال سلاح به حوثی‌ها برای ادامه جنگ چندین ساله در یمن در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و دیگر کشورها سعی در پایان دادن به درگیری ای دارند که یکی از بدترین فاجعه های انسانی جهان را ایجاد کرده است.

در عملیاتی که روز پنجشنبه در نوار شمالی دریای عرب در کنار عمان و پاکستان آغاز شد، رزم‌ناو یو اس اس مونتری اسلحه هایی را که در یک کشتی جاسازی شده بود، کشف کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نزدیک به ۳۰۰۰ قبضه اسلحه چینی نوع ۵۶ را که نوعی کلاشنیکف است، کشف کردند. آنها همچنین صدها مسلسل سنگین و اسلحه های تک تیرانداز و همچنین ده ها موشک هدایت شونده ضد تانک ساخت روسیه را کشف کردند. این محموله ها همچنین شامل چند صد نارنجک انداز و قطعات لیزر پیشرفته برای سلاح بود.

ناوگان پنجم مستقر در خاورمیانه مشخص نکرده که این سلاح ها از کجا منشا گرفته اند و یا اینکه کجا می روند. با این حال، یک مقام پنتاگون گفت این سلاح ها شبیه سلاح هایی است که پیش‌تر به حوثی ها ارسال شده بود.

بر اساس بازجویی از خدمه و مطالب بررسی شده در شناور، ملوانان ناوگان پنجم آمریکا مشخص كردند كه این شناور از ایران آمده است.

از سال ۲۰۱۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی را علیه حوثی ها اعمال کرده است. علیرغم آن، کارشناسان سازمان ملل هشدار می دهند “تعداد شواهد فزاینده ای حاکی از آن است که افراد یا نهادهای موجود در جمهوری اسلامی ایران حجم قابل توجهی اسلحه و تجهیزات جنگی را به حوثی ها عرضه می کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا