جهان

روسیه هنگ آزوف اوکراین را «گروه تروریستی» اعلام کرد

دادگاه عالی روسیه روز سه‌شنبه ۲ اوت (۱۱ مرداد) هنگ آزوف اوکراین را یک «گروه تروریستی» اعلام کرد.

هنگ نظامی آزوف نقش مهمی در دفاع از شهر ماریوپل در جنوب شرق اوکراین در برابر تهاجم نیروهای روسی داشت. مقامات روسیه و رسانه‌های دولتی این کشور این واحد نظامی را معمولا به عنوان یک «تشکل نازی» که علیه غیرنظامیان اوکراین «جنایت» می‌کند معرفی کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی روسیه بارها خالکوبی‌های نازی و اسناد و مدارکی را نشان داده‌اند که به گفته آنان نشان از ارتباط اعضای این گروه با اعتقادات فاشیستی دارد، با این حال تا کنون هیچ مدرکی برای تأیید ادعاهای مربوط به سوءرفتار آن‌ها با غیرنظامیان وجود نداشته است.

کارشناسان می‌گویند تصمیم تازه دادگاه عالی روسیه این ایده را تقویت می‌کند که مسکو می‌خواهد اسیران جنگی اوکراینی را در معرض اتهامات تروریستی قرار دهد. تعداد زیادی از جنگجویان آزوف در اسارت روسیه هستند و مقامات روسی پرونده‌های جنایی متعددی را علیه آنها باز کرده‌اند.

دادستانی کل روسیه در ماه مه درخواستی برای تعیین این هنگ به عنوان یک سازمان تروریستی ارائه کرده بود.

آزوف در بیانیه‌ای در روز سه شنبه حکم دادگاه عالی را رد کرد و روسیه را متهم کرد که «به دنبال بهانه‌ها و توجیه‌های جدید برای جنایات جنگی خود است.» این گروه از ایالات متحده و سایر کشورها خواسته‌ است روسیه را یک «دولت تروریستی» اعلام کنند.

هنگ آزوف یکی از واحدهای گارد ملی اوکراین است که در ابتدا تحت عنوان گردان آزوف شکل گرفت و از سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از تیپ‌های داوطلب اوکراینی برای تقویت ارتش این کشور در نبرد با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه می‌جنگید.

گردان آزوف جنگجویان اولیه خود را از محافل راست افراطی جذب کرد و به دلیل برخی از تاکتیک‌های خود انتقاداتی را برانگیخت. اعضای فعلی آن اتهامات ناسیونالیسم و رادیکالیسم را رد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا