ایرانجهان

رویترز: دبیرکل سازمان ملل در حال بررسی اطلاعات مربوط به ارائه پهپاد ایران به روسیه است

رویترز گزارش داد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت گفته در حال بررسی اطلاعات موجود در ارتباط با اتهامات ایران در ارائه پهپاد به روسیه است و نتایج بررسی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه در سازمان ملل گزارش داد که جمهوری اسلامی قصد دارد صدها موشک و پهپاد به روسیه بفروشد که این به منزله نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ در تایید برجام است.

این مقام سازمان ملل افزود: «پرسش اصلی این است که روسیه در ازای این پهپادها و موشک‌ها چه چیزی به حکومت ایران خواهد داد.»

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، در روزهای اخیر جمهوری اسلامی رسما از مسکو درخواست خرید ابزار و ماشین‌آلات ضد شورش و همچنین اعزام مشاوران از روسیه به ایران کرده است تا به مسوولان امنیتی در سرکوب اعتراض‌ها کمک کنند.

بر اساس این گزارش، این درخواست‌ها از روسیه به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن جمهوری اسلامی برای یک‌ وضعیت بلندمدت در مقابله با خیزش انقلابی شهروندان در ایران است.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت این کشور شواهدی مشاهده نکرده که نشان بدهد ایران به روسیه موشک بالستیک برای استفاده در جنگ اوکراین منتقل کرده باشد، اما خاطرنشان کرد که واشینگتن شاهد ادامه ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است.

در همین حال، وبسایت بیزینس اینسایدر به نقل از منابع رسمی اوکراین گزارش داد که روسیه به طور موقت استفاده از پهپادهای ساخت ایران را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش، دلیل این مساله به دلیل سرمای هوا و قابلیت‌های این پهپادها در هوای سرد است.

از ماه‌ها پیش اوکراین و مقام‌های غربی، جمهوری اسلامی را به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده بودند، اما تهران همواره این موضوع را «اتهام» می‌خواند و آن را رد می‌کرد.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به تازگی اعتراف کرد جمهوری اسلامی به روسیه پهپاد داده اما ادعا کرد که این پهپادها تعداد کمی بوده و پیش از شروع تهاجم روسیه به اوکراین، به روسیه داده شده است.

یک روز پس از اظهارات امیرعبداللهیان درباره ارسال پهپاد به روسیه، رییس‌جمهوری اوکراین، جمهوری اسلامی را به دروغ‌گویی متهم کرد و از وجود شواهدی خبری داد که نشان می‌دهد نیروهای جمهوری اسلامی به روس‌ها در زمینه استفاده از پهپادهای ساخت ایران آموزش می‌دهند.

پیشتر نیز ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تایید کرد مقام‌های روسی در راستای بخشی از توافق انتقال پهپادهای ایرانی به این کشور، در ایران آموزش دیده‌اند.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام فعلی و سابق آمریکایی گزارش داد جمهوری اسلامی چند عضو سپاه پاسداران را برای کمک به روسیه به منظور آموزش و برطرف کردن مشکلات مکانیکی پهپادها، به یک پایگاه نظامی در کریمه فرستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا