ایرانخاورمیانهسیاست

رویترز: عربستان سعودی مذاکرات مستقیم با ایران را تایید کرد

یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه ۱۷ اردیبهشت با تایید مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران، هدف از آن را کاهش تنش های منطقه ای عنوان کرده است.

رائد بن‌خالد قرملی، مدیر اداره برنامه‌ریزی سیاست‌ها در وزارت خارجه عربستان سعودی در گفتگو با رویترز افزود که برای ارزیابی نتیجه خیلی زود است و ریاض می خواهد تا “اقدامات قابل تأیید” از طرف ایران را نیز ببیند.

اظهارات رائد بن‌خالد قرملی، اولین تأیید رسمی مذاکره مستقیم بین دو کشور از زمان قطع ارتباط در سال ۲۰۱۶ می‌باشد.

قرملی به رویترز گفت: “هدف مذاکرات فعلی سعودی و ایرانی، بررسی راه های کاهش تنش در منطقه است.”

وی افزود: “اما رسیدن به نتیجه گیری نهایی خیلی زود است. ارزیابی ما براساس اقدامات قابل تأیید است و نه صدور بیانیه.”

وی از ارائه جزئیات در مورد مذاکرات خودداری کرد، اما مقامات و منابع منطقه ای به رویترز گفته بودند که این بحث ها بر روی یمن و توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت های جهانی و ایران بود.

رئیس جمهور عراق روز چهارشنبه گفت بغداد میزبان بیش از یک دور از گفتگوها بین عربستان سعودی و ایران است.

قرملی گفت که سیاست سعودی توسط “محمد بن سلمان” ولیعهد، “بسیار واضح” توضیح داده شده است؛ وی ماه گذشته گفت که اگرچه پادشاهی مسلمانان سنی با “رفتار منفی” تهران مشکل دارد، اما خواهان روابط خوب با ایران شیعه است.

تنش میان ریاض و تهران در مورد جنگ یمن، جایی که گروه حوثی وابسته به ایران حملات خود را به عربستان سعودی افزایش داده است، تشدید شده است. تنش‌ها پس از حمله سال ۲۰۱۹ به پالایشگاه‌های نفتی عربستان سعودی که ریاض ایران را مقصر دانست، تشدید شد.

ریاض از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ترک توافق هسته ای به دلیل عدم پرداختن به برنامه موشکی تهران و رفتارهای منطقه ای این کشور، حمایت کرد. پس از آنكه ترامپ تحریم های مجدد خود علیه ایران را اعمال كرد و تهران نیز با نقض محدودیت های هسته ای متعدد به این مسئله پاسخ داد.

قدرت های جهانی در حال مذاکره در وین هستند تا ایالات متحده و ایران را به طور کامل با این توافق مطابقت دهند. عربستان سعودی از آنها خواسته است تا به توافق قوی تری برسند.

ریاض و تهران همچنین در لبنان و سوریه نیز رو در روی همدیگر قرار دارند؛ جایی که ایران از رژیم بشار اسد و عربستان نیز از مخالفان حمایت می‌کند.

قرملی در این باره نیز گفت که سیاست سعودی در قبال سوریه بر اساس حمایت از مردم سوریه، برای یک راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و مطابق با قطعنامه های شورای امنیت و وحدت و هویت عربی سوریه ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا