ایران

زیان «۷۷۳ میلیون دلاری» اقتصاد ایران از قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی، حدود ۷۷۳ میلیون دلار بوده و بعد از روسیه، بیشترین هزینه قطعی اینترنت در جهان را داشته است.

بر اساس گزارشی که شرکت تکنولوژی «Top 10.VPN» در سایت خود منتشر کرده، ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نیز یک قطعی عمدی گسترده اینترنت داشته و از همین اقدام نیز ۱.۴ میلیون دلار به اقتصاد کشور زیان رسیده است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز جمعه ۲۶ اسفند در واکنش به سوال خبرگزاری «شفقنا» پیرامون گزارش یاد شده مدعی شده است «تاکنون دهها ارزیابی از سوی منابع خارجی صورت گرفته که قابل استناد نیستند.»

زارع‌پور درخصوص آمار دقیق خسارات حاصل از محدودیت های اینترنتی نیز گفته است در این مورد ارزیابی صورت نگرفت تا بتوانیم آمار دقیقی در این خصوص اعلام کنیم.

تحقیق یاد شده توسط ساموئل وودهامس، رئیس بخش حقوق دیجیتال این شرکت که در زمینه‌های سانسور، نظارت و آزادی اینترنت تحقیق می‌کند به همراه سیمون میگلیانو، رئیس بخش پژوهش شرکت تکنولوژی «Top 10.VPN» انجام شده است.

داده‌های این شرکت بر اساس زیان قطعی عمدی اینترنت توسط دولت بر اقتصاد کشورها تهیه شده است.

پیشتر نت‌بلاکز که قطعی و اختلال در اینترنت را رصد می‌کند، تخمین زده بود که خسارت ناشی از قطع اینترنت در ایران ظرف شش روز در اواخر آبان، بیش از ۳۶۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین فاطمه حسینی، رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی، ۱۹ آذر گفته بود با قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت که همزمان با سرکوب اعتراضات اخیر در ایران رخ داد، روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان به کسب و کارهای حوزه فناوری خسارت وارد شده است.

گزارش شرکت تکنولوژی «Top 10.VPN» می‌افزاید پارسال اقتصاد روسیه از قطعی عمدی اینترنت ۲۱.۶ میلیارد دلار زیان دیده و بعد از ایران نیز، قزاقستان با ۴۱۰ میلیون دلار هزینه قطعی عمدی اینترنت، بیشترین آسیب اقتصادی را دیده است.

بر اساس برآورد این گزارش، کل هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد کشورها در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار بوده است.

به عبارتی، روسیه به همراه ایران و قزاقستان سهمی نزدیک ۹۶ درصدی در کل هزینه‌های اقتصادی قطعی اینترنت در جهان را داشته‌اند.

روسیه بعد از تهاجم نظامی به اوکراین، محدودیتهای گسترده‌ای بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وضع کرده و ایران نیز در پی اعتراضات گسترده مردمی اخیر، اقدام مشابهی انجام داده است.

بر اساس گزارش یاد شده، هزینه قطعی عمدی اینترنت بر اقتصاد کشورها در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲۳ درصد رشد داشته است و شمار کشورهایی که اقدام به قطعی عمدی اینترنت کرده‌اند به ۲۳ رسیده و زندگی ۷۱۰ میلیون نفر در جهان را تحت شعاع قرار داده است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا