آذربایجانایرانجهانخاورمیانهسیاست

سخنرانی سخنگوی حزب مرکزی آذربایجان در کنفرانس كميته عراق ائتلاف ملتهاى تحت تأثیر تروریسم رژیم ایران 

سخنگوی حزب مرکزی آذربایجان در کنفرانس كميته عراق با نظارت ائتلاف ملتهاى تحت تأثیر تروریسم رژیم ایران در مورد وضعیت تورکان آذربایجان در ایران سخنرانی کرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، اصلان سلطانی، سخنگوی حزب مرکزی آذربایجان گفت: «ما آذربایجانی ها طبق برخی آمارهای غیر رسمی بزرگترین گروه اتنیکی غیرفارس در ایران هستیم که حدود ۲۰ تا ۲۸ میلیون نفر جمعیت داریم.»

آقای سلطانی اظهار داشت: «آذربایجانی ها از ابتدای تأسیس رژیم اسلامی در سالهای ۱۹۷۹-۱۹۸۰ خطر چنین نظامی ایدئولوژیک را درک کردند. طبق گزارش بسیاری از رسانه‌های خارجی مانند بی بی سی و سی ان ان در آن زمان، مردم آذربایجان به ویژه در تبریز به طور کلی با رویکردی لیبرال، سرپیچی و مخالفت خود را با آیت الله خمینی تندرو نشان دادند. اما این اعتراض و مخالفت ها با رهبری روحانی آزاد اندیش آیت الله شریعتمداری. به شدت توسط رژیم تهران در آن دوره سرکوب شد.»

وی در ادامه افزود «مردم آذربایجان و نمایندگان آنها در جنبش ملی آذربایجان جنوبی، از ابتدا تاکنون، همیشه از جنبش‌های دموکراتیک، حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت برای اقوام غیرفارس و نهایتاً برابری جنسیتی و نژادی حمایت کرده اند.
همه این تلاش‌های دموکراتیک و مسالمت آمیز توسط رژیم ایران سرکوب و قلع وقمع شد و متأسفانه هنوز هیچ یک از رهبران جهان آزاد هیچ واکنشی نسبت به این اقدامات وحشیانه نشان نداده اند.»

این عضو ارشد حزب مرکزی آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اکنون، پس از سال‌ها اقدامات غیرانسانی و بی‌رحمانه رژیم در تهران، ما شاهد یک قدرت جهنمی از کنترل خارج شده هستیم که تلاش می کند تمام کشورهای همسایه از عراق تا سوریه و از یمن گرفته تا لبنان، افغانستان و حتی بحرین را کنترل و اداره کند.»

آقای سلطانی با طرح این سوال که «چگونه و با چه تدابیری می توان جلوی این رژیم را گرفت؟»، ادامه داد: «ما با رژیمی روبرو هستیم که به وضوح سعی در تولید سلاح های هسته ای دارد تا از آن‌ها به عنوان ضمانتی برای افزایش عمر ویرانگر خود و ادامه بسیج گروه های نظامی تروریستی در سراسر خاورمیانه و حتی در اتحادیه اروپا و آمریکا استفاده کند. طبق گزارش بسیاری از آژانس های خبری، قاچاق مواد مخدر توسط حزب الله از خاورمیانه آغاز می شود و تا آمریکای لاتین گسترش می یابد در حالی که رژیم ایران خالق و بزرگترین حامی آن‌ها است.»

سخنگوی حزب مرکزی آذربایجان تاکید کرد: «ما آذربایجانی ها، به عنوان یکی از قربانیان رژیم ایران، اوضاع عراق و سایر کشورهای عربی را که از رفتارهای مداخله‌جویانه و نامطلوب رژیم ایران رنج می برند کاملاً درک می کنیم. ما به عنوان حزب مركزي آذربايجان سياست هاي توسعه‌طلبانه ايران و فارس در خاورمیانه را محكوم مي كنيم و معتقديم كه بدون همكاري نزديك (دو جانبه و چند جانبه) بين تمام جنبش ها و احزاب دموکراتیک، رژیم تهران ساقط نمی شود و کنترل نمی شود. ما شدیداً از جهان آزاد می خواهیم که مخالفان واقعی در ایران که اتنیک های غیرفارس هستند، به ویژه آذربایجانی ها را برای غلبه بر شیطان و استقرار صلح، رفاه و ثبات در خاورمیانه حمایت کنند.»

آقای سلطانی در پایان، با اشاره به انتخابات اخیر در ایران گفت: «به عنوان مثال، و برای توجه شما ممکن است به آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کنم که از ۷ نامزد انتخاب شده توسط شورای نگهبان محافظه کار، ۲ نفر از آذربایجان بودند و حتی در تلویزیون ملی ایران به زبان تورکی صحبت می کردند در حالی که این [تورکی صحبت کردن] هر روز اتفاق نمی افتد و البته این یک دام انتخاباتی بود برای بسیج مردم تورک زبان در ایران برای رای دادن و بازگرداندن مشروعیت به رژیم اما به وضوح نشان داد که رژیم، آذربایجانی ها را به عنوان بزرگترین گروه اتنیکی در ایران در نظر می گیرد. در عین حال از چنین جمعیت تعیین کننده در مرزهای خود ترس بزرگی دارد. این واقعیت ساده برای درک نقش اتنیک‌های غیر فارس در ایران در حال حاضر و آینده کافی است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا