ایران

سفیر آمریکا در اسرائیل: همه گزینه‌ها برای مقابله با اتمی‌شدن جمهوری اسلامی روی میز است

سفیر آمریکا در اسرائیل با اشاره به توقف و بن‌بست در مذاکرات احیای برجام گفت که همه گزینه‌ها برای مقابله با اتمی‌شدن جمهوری اسلامی روی میز است.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در مصاحبه با شبکه ۱۳ این کشور گفت: «همان‌طور که رییس جمهوری آمریکا گفته است، ما به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهیم داد. همه گزینه‌ها روی میز است.»

مقامات کاخ سفید در گذشته نیز اظهارات مشابهی درباره برنامه اتمی ایران داشته، اما اعلام کرده‌اند راه حل دیپلماتیک را بر درگیری ترجیح می‌دهد.

روزنامه هاآرتص اسرائیل روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد طبق ارزیابی این کشور بعید به نظر می‌رسد که ایران با آخرین متن ارائه‌شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام موافقت کند.

با این حال مقاله‌ای در «اسرائیل هیوم» درباره شرایط احتمالی پس از حصول توافق اتمی منتشر شده است.

در این مقاله اعلام شده که حتی در صورت حصول توافق اتمی، جمهوری اسلامی می‌تواند در مدت چند هفته به بمب اتم دست پیدا کند و تنها تصمیم سیاسی مقامات حکومت می‌تواند مانع این اتفاق شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، روز دوشنبه ۱۷ مرداد در پایان تازه‌ترین دوره مذاکرات وین اعلام کرد که «متن نهایی توافق» در اختیار هیات‌های ایران، آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این مذاکرات قرار گرفته است.

یک روز بعد پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند.

با این حال سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب اعلام کرد که در ایران «هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی» برای بررسی این متن برگزار نشده است.

این رسانه با اشاره به انجام بررسی‌ها در «سطح کارشناسی»، افزود: «پس از بازگشت هیات مذاکره‌کننده ایران از وین، فرآیند بررسی ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در سطح کارشناسی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا