آذربایجانایرانمقالات

سناریوی احتمالی رژیم برای پایان دادن به اعتراضات «دومان رادمهر»

سناریوی همیشگی ترساندن مردم از «تجزیه» و «پانتورکیسم» ادعایی تاکنون راه به جایی نبرده و گروه‌های مختلف اتنیکی این ادعاها را با دقت خنثی کرده‌اند. ولی این به آن معنا نیست که رژیم براحتی از آن دست خواهد کشید. چراکه این ادعاها با تثبیت در ناخودآگاه مردم چوب دوسر طلا برای هر دو رژیم پهلوی و اسلامی بوده است.

رژیم با این انگ‌ها و شیطان‌سازی‌ها، از طرفی توانسته مردم مرکز را با خود همراه‌ و مطالبات و اعتراضات پیرامون را سرکوب کند و از طرفی دیگر، اعتراضات مرکز را نیز با تهدید به تجزیه ایران ساکت کند.

لذا، احتمال خودزنی رژیم همچنان بالاست.

اعزام و استقرار نیروهای سپاه و ارتش در مرز جمهوری آزربایجان، در روزهای اخیر با گسیل پل‌های شناور جدی‌تر نیز شده است. بهانه این اقدامات، احداث کریدور (راه‌آهن و جاده) زنگزور در خاک ارمنستان است.

طبق توافق، آزربایجان کریدور لاچین (برای ارتباط ارمنی‌های قاراباغ با خاک ارمنستان) و در مقابل، ارمنستان کریدور زنگزور (برای ارتباط نخجوان با آزربایجان) را تضمین می‌کند. تا اینجای کار، کریدور لاچین در حال بهره‌برداریست ولی بنا به مشکلاتی از جمله مخالفت جمهوری اسلامی کریدور زنگزور هنوز عملیاتی نشده است.

می‌توان احتمال داد که رژیم با ناتوانی در برابر اعتراضات، مقدمات یک سناریوی دیگر از این جنس را فراهم می‌کند. منتها، این بار سناریویی جدیتر ولو پرهزینه.‌

در این سناریو نیروی نظامی رژیم در اقدامی تحریک آمیز، وارد خاک جمهوری آزربایجان می‌شود و یا مواضع جمهوری آزربایجان را هدف قرار خواهد داد. این اقدام طبق معاهده نظامی بین تورکیه و آزربایجان، به طور اتوماتیک تورکیه را نیز مجبور به مداخله خواهد کرد. حتی در صورت عدم پاسخ جمهوری آزربایجان/تورکیه، جهت تبلیغات داخلی، تعداد زیادی «شهید» ایجاد خواهد شد (دقت شود که نیروهای اعزامی از یگان‌های سپاه و ارتشِ استان‌های دیگر مخصوصا مازندران است).

از طرف دیگر، احتمال عکس العمل تورک‌های ایران هم به شدت بالا خواهد بود. به این ترتیب، کل فضای اعتراضات تحت تاثیر سناریوی جنگ با «پانتورکیسم» قرار خواهد گرفت و تبلیغات «الان وقتش نیست» اینبار برای کل اعتراضات کلید خواهد خورد.

اعتراض برای دمکراسی جایش را به «جهاد ایرانی‌ها برای تمامیت ارضی» خواهد داد.

فراموش نباید کرد که رژیم با کمک به ایجاد داعش سناریوی مشابهی را در سوریه بخوبی مدیریت کرده است. انحراف افکار عمومی جهان از رژیم اسد به سمت داعش سناریوی به مراتب پیچیده‌تری بود که رژیم از عهده آن برآمد و توانست حکومت اسد را نگه دارد.

باید هوشیار بود و از الان افکار عمومی را واکسینه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا