جهانخاورمیانهسیاست

سنتکام: سامانه های پاتریوت در حال انتقال به عراق است

سخنگوی سنتکام گفت، سامانه های پدافند هوایی در حال انتقال به داخل عراق هستند ولی از اطلاع رسانی وضعیت استقرار آن ها به دلایل امنیتی خودداری خواهد شد

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی) گفت، سامانه های پدافند هوایی «پاتریوت» در حال انتقال و استقرار در خاک عراق هستند.

به نوشته پایگاه اینترنتی سنتکام، اوربان با انتشار بیانیه ای در این خصوص نوشت، همان طور که ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام  هم  در ۱۳ مارس گفته بود، ایالات متحده در حال انتقال سیستم های دفاعی به عراق جهت محافظت از عراقی ها، ائتلاف و نیروهای آمریکایی موجود در پایگاه های عراق از تهدیدات هوایی است.

وی افزود، باید متذکر شوم حملات مکرر به پایگاه‌های عراق  تا کنون موجب کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای عراقی، ائتلاف و نظامیان آمریکایی شده است.

اوربان در ادامه گفت استقرار زمینی این پدافندهای هوایی در عراق ادامه خواهد داشت اما به دلیل مسائل امنیتی درباره آمادگی و آغاز به کار آنها اطلاعاتی ارایه نخواهد شد.

او همچنین گفته است، دولت عراق به‌خوبی از نیاز  ما به محافظت از نظامیان حاضر در عراق از طریق پدافند هوایی باخبر است و ما به هماهنگی نزدیک با همتایان عراقی خود ادامه می‌دهیم.

خبرگزاری فرانسه هم به تازگی اعلام کرد که آمریکا دو سامانه پدافند هوایی در پایگاه عین الأسد و اربیل مستقر کرده است.

اطلاعیه سنتکام یک روز پس از توئیت دونال ترامپ،  منتشر می‌شود که در آن گفته بود اطلاعات رسیده نشانگر این است که «ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش در حال طراحی حمله‌ای ناگهانی علیه نیروها و منافع ایالات متحده در عراق هستند»

ترامپ همچنین در توئیتش گفته بود در صورت وقوع چنین چیزی، ایران هزینه‌ بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

بعد از توئیت رئیس‌جمهور آمریکا چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی به این اظهارات واکنش نشان داده بودند. محمد باقری آمریکا را به «فرافکنی» متهم کرده و در عین حال گفته بود جمهوری اسلامی تمامی فعالیت‌های آمریکا در منطقه را «به صورت کامل و لحظه به لحظه» زیر نظر گرفته است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در توئیتی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ نوشته بود «ایران جنگ را شروع نمی‌کند، اما به شروع‌کنندگان درس‌هایی خواهد داد».

ظریف، همچنین با رد وجود «میلیون‌ها نفر نیروی نیابتی»  آنها را «دوست» خوانده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا