اقتصادخاورمیانه

طالبان یک عضو کاملاً بی‌سواد خود را رییس بانک مرکزی تعیین کرد؛ حتی تحصیل دینی هم ندارد

گروه طالبان که قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند، یک عضو کاملاً بی‌سواد خود را که حتی تحصیل دینی هم ندارد، رییس بانک مرکزی تعیین کرد.

طالبان که قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند، در اوایل هفته جاری برخی افراد را به سمت هایی منصوب کردند. در این بین، حاجی محمد ادریس به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های خارجی، حاجی محمد ادریس که در وضعیت آشفته و بحران اقتصادی افغانستان به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شده است، هیچگ.نه تحصیلات و سوادی ندارد، اما گفته می‌شود از “مسائل مالی” سر در می‌آورد.

اطلاعات کمی در مورد ادریس، اهل ولایت جوزجان افغانستان وجود دارد، اما خود طالبان می گویند که او تحصیلات ندارد. با این حال، ادریس مدت ها رئیس کمیسیون اقتصادی طالبان بوده است. او از نزدیکان اختر محمد منصور، یکی از رهبران کشته شده این گروه بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که حاجی محمد ادریس برای “سازماندهی مسائل بانک های بسته شده و حل مشکلات اقتصادی” منصوب شده است.

مجاهد افزود: “افرادی در جهان هستند که شناخته شده نیستند، اما موقعیت های مهمی دارند و کارهای بزرگی انجام می دهند. حاجی ادریس یکی از آنهاست. او حتی تحصیلات دینی هم ندارد، اما متخصص مسائل مالی است.”

پس از به دست گرفتن کنترل افغانستان توسط طالبان، تمام بانک های این کشور بسته شد و ذخایر حدود ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی در بانک های آمریکایی توسط دولت جو بایدن مسدود شد.

همچنین، صندوق بین‌المللی پول نیز وام ۳۷۰ میلیون دلاری به افغانستان را مسدود کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا