آذربایجانایرانجهانسیاست

ارتباط ارمنستان با ایران پس از حمله به مرزبان آذربایجانی قطع شد

جاده گوروس و قافان ارمنستان که بخشی از آن از آذربایجان عبور می کند، دو روز پس از حمله دو سرباز ارمنی به مرزبان آذربایجانی، بسته شد.

جاده گوروس و قافان ارمنستان که بخشی از آن از آذربایجان عبور می کند، دو روز پس از حمله دو سرباز ارمنی به مرزبان آذربایجان در نزدیکی روستای آشاغی جیبیکلی در شهرستان قبادلی در ۳ شهریور، بسته شد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، رهبران ارمنستان دو روز است که در این مورد صحبت می کنند و می گویند مذاکرات با میانجیگری طرف روسی برای بازکردن راه در حال انجام است. طرف آذربایجانی هنوز در مورد آنچه اتفاق افتاده اظهار نظر نکرده است.

مرزبانی آذربایجان در پاسخ به پرسش “آزادلیق” در مورد آنچه در مرز با ارمنستان اتفاق افتاده است، گفت، اقدامات لازم برای فعالیت های دفاع و حفاظت از مرزها در مرز آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد. وضعیت پایدار است، شرایط عملیاتی تحت کنترل واحدهای ما است.

لازم به ذکر است که پس از امضای توافق سه جانبه در ۱۰ نوامبر، آذربایجان مرزهای خود را در جهت مناطق قبادلی و زنگیلان تقویت کرد و آنها را بر اساس نقشه های دوران شوروی احیا کرد.

از زمان اتحاد جماهیر شوروی، جاده وصل کننده استان های گوروس و قافان و همچنین ارتباط ارمنستان به ایران در چندین قسمت از خاک آذربایجان می گذشت. احداث کنندگان جاده، مسیر را به گونه ای تعیین کردند که شرایط جغرافیایی مساعدتر بود و در زمان شوروی توجه هیچ کس را به خود جلب نکرد.

با این حال، پس از آزادسازی سرزمین های آذربایجان پس از ۳۰ سال اشغال و بازگرداندن مرزهای شناخته شده بین المللی، کنترل آن بخش‌های جاده گوروس-قافان به طور طبیعی به دست آذربایجان افتاد. در چنین شرایطی، آذربایجان با نشان دادن حسن نیت، بخش هایی از جاده گوروس-قافان را که از خاک آذربایجان عبور می کند، نبست و امکان سفر از آنجا را فراهم کرد.

با این حال، حرکت کامیون های حامل محموله مشکوک از ایران به ارمنستان، و از آنجا به قره باغ و مناطق تحت کنترل صلحبانان روسی و به دنبال آن حمله سربازان ارمنی با سرنیزه به مرزبان آذربایجانی، کاسه صبر طرف آذربایجانی را لبریز کرد و پس از آخرین حادثه، حرکت در قسمت آذربایجانی این جاده متوقف شد.

در نتیجه، ارتباطات حمل و نقل زمینی بین ارمنستان و ایران عملاً قطع شد. منابع ارمنی می گویند حرکت اتوبوس ها در مسیر ایروان-تهران متوقف شده است و همچنین صدها کامیون حامل کالا از ایران به ارمنستان و بالعکس، در جاده ها متوقف شده است.

درست است که یک راه جایگزین وجود دارد که گوروس و قافان را متصل می کند، اما عبور از این جاده خاکی دشوار است و رسیدن به آنجا عملاً غیرممکن است.

ارمنستان آنقدر مطمئن بود که سرزمین های آذربایجان را همیشه تحت اشغال خود نگه می‌دارد، که به مدت ۳۰ سال هیچ کس به فکر ساختن جاده جایگزین نبود.

اکنون مقامات این کشور تازه به خود آمده‌اند که راه اتصال دو استان ارمنستان از سرزمین های مستقل یک کشور دیگر می گذرد، اما برخی نمی خواهند با این وضعیت آشتی کنند.

ارمنستان که قادر به هضم عبور بخشی از جاده گوروس-قافان از خاک آذربایجان نبود، ابتدا اقدام به آتش زدن تابلو “به آذربایجان خوش آمدید” که در جاده نصب شده بود، کردند. سپس مجبور شدند با شرایط پیش آمده کنار بیایند، اما در اقدامی تحریک آمیز دیگر به مرزبان آذربایجان حمله کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا