ایرانجهان

طرح کنگره آمریکا برای جلوگیری از حذف سپاه از لیست «گروه تروریستی»

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به دنبال تصویب طرحی هستند که بر اساس آن دولت جو بایدن، به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای خود با تهران، نمی‌تواند سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا حذف کند.

این طرح که روزنامه «فری بیکن» به نسخه‌ای از آن دست یافته است، کاخ سفید را از حذف سپاه پاسداران، از فهرست «گروه‌های تروریستی» بدون دریافت تأییدیه کنگره این کشور منع می‌کند.

براین اساس برایان ماست و اسکات پری، دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با عنوان “قانون جلوگیری از مماشات با تروریست‌ها توسط حامیان تروریسم” ارائه داده‌اند که در صورت تبدیل شدن به قانون، کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بدون موافقت کنگره منع می‌کند.

با این حال اظهارات موافق و مخالف در میان قانونگزاران آمریکا نشان می‌دهد که حذف سپاه از لیست تروریسم به معنای لغو تحریم‌های گسترده علیه سپاه نیست.

فری بیکن می‌نویسد: «هدف از این طرح جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی مرتبط با سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از امتیازاتی است که دولت جو بایدن تلاش می‌کند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران به این کشور بدهد، توافقی که به نظر می‌رسد در آستانه نهایی شدن قرار دارد.»

فری‌بیکن پیشتر در گزارشی خبر داده بود، در صورت خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، برخی از «تروریست‌»های وابسته به جمهوری اسلامی به راحتی می‌توانند وارد خاک ایالات متحده شوند.

کاخ سفید بر اساس قانونی که در سال 2015 تصویب شد، موظف است که هرگونه توافق با ایران را برای دریافت تأییدیه، به کنگره این کشور ارائه دهد.

به گفته واشینگتن فری‌بیکن، دولت بایدن احتمال زیاد می‌خواهد این قانون را دور بزند.

شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا هفته گذشته نیز با ارائه طرحی درصدد این بودند تا دولت بایدن را موظف کنند، درباره هرگونه تاثیر کاهش تحریم‌های آمریکا بر افزایش قدرت سپاه پاسداران توضیح ارائه دهد.

سپاه پاسداران به دلیل پشتیبانی نظامی از دولت سوریه، شورشیان حوثی یمن و حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا