ایرانجهان

عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی از خمینی تمجید کرد

هادی مطر، عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی، که هم‌اکنون در بازداشت است در اولین اظهارات خود پس از این حمله، ضمن تمجید از روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که برای قتل این نویسنده بریتانیایی - هندی فتوا صادر کرده بود، اعتراف کرد که او گمان نمی‌برد رشدی نجات پیدا کند.

مطر که هفته گذشته در یک کنفرانس در غرب نیویورک با چاقو به سلمان رشدی حمله‌ور شد و او را از ناحیه سر و گردن زخمی کرده بود، چهارشنبه 26 مرداد در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «نیویورک پست» ضمن تمجید از خمینی اعتراف کرد که او بر این باور است که این نویسنده نجات نخواهد یافت.

او که از ساکنان فرویو در ایالت نیوجرسی است در گفت‌وگویی ویدیویی از محل بازداشتگاه خود، گفت: «هنگامی که شنیدم او (رشدی) نجات یافته، تعجب کردم.»

این جوان 24 ساله در اظهارات خود به این‌که او در این اقدام از فتوی خمینی الهام‌ گرفته باشد، اشاره‌ نکرد. او در عین حال گفت که به خمینی احترام می‌گذارد و معتقد است که خمینی شخصی فوق‌العاده بوده و این بیش‌ترین چیزی است که می‌تواند درباره او بگوید.

هادی مطر افزود که او «تنها برخی از صفحات» رمان جنجال‌‌برانگیز رشدی را خوانده است.

او همچنین هر گونه ارتباط با سپاه پاسداران ایران را تکذیب کرد و گفت آن‌چه وی را به رفتن به نیویورک واداشته «توییتی» است که در آن خبر حضور سلمان رشدی در زمستان اعلام شده بود.

مطر افزود: «من این شخص را دوست ندارم و معتقدم شخص بسیار بدی است. او در آثارش به اسلام حمله کرده است.»

سلمان رشدی، نویسنده 75 ساله بریتانیایی که دهه‌ها است با تهدید مرگ مواجه است جمعه هفته گذشته در یک سالن کنفرانس در غرب نیویورک و هنگامی که برای سخنرانی آماده می‌شد با سلاح سرد هدف حمله قرار گرفت. رشدی دست‌کم مورد اصابت 10 ضربه چاقو قرار گرفت و به گفته مدیر برنامه‌هایش، از ناحیه کبد نیز مصدوم شده و تعدادی از اعصاب چشم و دست او قطع شده است.

هادی مطر، ضارب رشدی که لباس سیاه و سفید زندان بر تن داشت و یک ماسک سفید به صورت زده بود، در دفاعیات خود برابر اتهام‌هایی نظیر حمله و مبادرت به قتل، در حالی که با لحنی آرام صحبت می‌کرد به روزنامه «نیویورک پست» گفت که بیگناه است.

هر چند مطر در ارتباط با نوشته‌های سلمان رشدی اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که ویدیوهایی از این نویسنده در «یوتیوب» دیده است و افزود: «سخنرانی‌های زیادی را دیدم و من چنین انسان‌های فریب‌کاری را دوست ندارم.»

عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی همچنین از شرایط زندان شاکی بود و گفت: «اغلب غذاهایی که برای من فراهم کردند طبق آموزه‌های دین من قابل خوردن نیست.»

مطر به سؤالاتی درباره سفرش به لبنان در سال 2018 برای دیدار با پدرش، پاسخ نداد.

هادی مطر که به تلاش برای قتل سلمان رشدی متهم شده است، پاییز گذشته به مدت دو ماه در «ایدج‌واتر» مشغول به‌کار بود و اغلب اوقات خود را در زیرزمین خانه مادرش به «استفاده از اینترنت، بازی‌های ویدیویی و دیدن برنامه‌های نتفلیکس» سپری می‌کرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا