جهان

فرماندهی ارتش ارمنستان: “ارتباطات با سربازانی که به روستاهای چایلاق‌قالا و کهنه تاغلار نفوذ کرده بودند قطع شد”

فرماندهی به اصطلاح "ارتش دفاعی قره باغ" عصر دیروز گفت که "ارتباط با ارتش در برخی از مواضع جنگی در منطقه قطع شده است."

«کُمرسانت» گزارش داده که از شب شانزدهم دسامبر جستجو برای نیروهای نظامی “گمشده” همراه با نیروهای حافظ صلح روسی انجام شده است. تعداد “مفقودان” مشخص نشده است، اما اینترفاکس به نقل از شبکه های اجتماعی از مفقود شدن بیش از ۱۰۰ سرباز ارمنی خبر داد.

شب گذشته، به دلایل نامعلوم، پرسنل چندین موقعیت نبرد در مسیر روستاهای کهنه تاغلار و چایلاق‌قالا (نسخه ارمنی “هین تاهرr” و “هتسابرد”) قطع شدند. جستجو در تمام شب و صبح ادامه داشته است. به اصطلاح “وزارت دفاع” رژیم گفت: “با میانجیگری صلحبانان روسی اقدامات لازم برای تأیید گزینه اسیر شدن نظامیان ارمنی انجام می شود.”

در همین حال، فیلم هایی از خلع سلاح و اسیر شدن تعداد زیادی از سربازان ارمنی توسط سربازان آذربایجانی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. لازم به ذکر است که ارتش آذربایجان در تاریخ ۱۲ دسامبر عملیاتی را علیه گروههای مسلح ارمنستان که در روستاهای چایلاق‌قالا و کهنه تاغلار در خوجاوند، حملات تروریستی انجام می دادند، انجام داد.  ارتش آذربایجان کنترل این روستاها را به دست گرفت، اما گروه نیروهای حافظ صلح روسیه به چایلاق‌قالا و کهنه تاغلار منتقل شدند. سپس وزارت دفاع روسیه نقشه ای را منتشر کرد که شامل روستاهای منطقه صلح در قره باغ بود. با این حال، پس از اعتراضات باکو، نقشه تغییر کرد و ارتش آذربایجان کنترل کامل روستای کهنه تاغلار را بدست آورد و منابع ارمنی گفتند که صلحبانان روسی در آنجا پعقب نشینی کردند. نیروهای حافظ صلح به دلیل وضعیت روز گذشته هنوز در روستای چایلاق‌قالا منتظر دستور برای ترک منطقه بودند.

ممکن است طرف ارمنی برای تصرف این روستاها نیروهای بیشتری را از مسیر راهرو لاچین اعزام کرده باشد، اما این نیروها متلاشی و خلع سلاح شدند.

صبح امروز، ساکنان منطقه شیراک ارمنستان بزرگراه گیموری – باورا را که به مرز ارمنستان و گرجستان منتهی می شد بستند و خواستار آزادی سربازان اسیر شده در قره باغ شدند. ساکنان می گویند که “مفقودان” روز گذشته در سمت چایلاق‌قالا ساکنان روستاهای خوروم، لندجیک و آزتان در استان شیرک بوده اند. و از نیروهای ذخیره به صفوف ارتش ارمنستان فراخوانده شدند.

کاراپت پوگوسیان، ساکن شیراک گفت: «۱۵۰ نفر از مردم منطقه در نزدیکی چایلاق‌قال اسیر شدند. آنها چهار روز در محاصره بودند، به کلی فراموش شده بودند و اکنون به اسارت در آمده‌اند. ساکنان خورم و لندجیک راه را بستند. رئیس شورای دهکده آزتان برای روشن شدن موضوع به ایروان می رود.

براساس گزارش دیگری، رسانه های ارمنستان می‌گویند که حدود ۳۰ “داوطلب” از محاصره اطراف چایلاق‌قالا و کهنه تاغلار توانستند خارج شوند. این اطلاعات با اشاره به فرماندهی بازماندگان نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ منتشر می شود، گفته می شود که جستجوی سربازان ارمنی باقیمانده در حال انجام است. اسپوتنیک ارمنستان ادعا می کند که این گروه ۳۰ نفره در نتیجه مذاکره بین یکی از افسران ارمنی و نیروهای آذربایجانی تخلیه شده است. آنها را به جایی که صلحبانان روسی هستند، بردند.

با این حال، روزانا تاماسیان، یکی دیگر از ساکنان استان شیراک، به آژانس گفت که بستگان آنها در روستای کیچیک قالادره‌سی در شوشا به اسارت گرفته شده اند (در “هین شن” – نسخه ارمنی). به گفته این زن، داماد وی و “گروه داوطلب” به مدت سه روز در روستا در محاصره بودند. روز گذشته، در فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، آنها دیدند که چگونه این گروه خلع سلاح شده و به اسارت گرفته شده است.

این زن می گوید بیشتر اسیران ساکنان شیراک هستند که گفته می شود بیشتر آنها از روستای ساراپات هستند. ما در مورد یک گروه حدوداً ۱۵۰ نفری صحبت می کنیم.

ارتش آذربایجان برای جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی ارمنی به مناطق آزاد شده، جاده های کوهستانی منتهی به راهرو لاچین به روستاهای کیچیک قالادره‌سی و بویوک قالادره‌سی (کیروو سابق) در شوشا و همچنین روستای کهنه کند (کیرس) در منطقه لاچین را کنترل کرد. بعداً، صلحبانان روسی پست های خود را در روستای کیچیک قالادره‌سی مستقر کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا