جهان

“یکی از آذربایجانی ها نزدیک شد و گفت ما شما را نمی کشیم، اما دو گزینه دارید …”

جزئیات جدیدی در مورد خلع سلاح گروههای مسلح ارمنی که به روستاهای کهنه تاغلار و چایلاق‌قالا نفوذ و حملات تروریستی را انجام می‌دادند، منتشر شد.

جزئیات جدیدی در مورد خلع سلاح گروههای مسلح ارمنی که به روستاهای کهنه تاغلار و چایلاق‌قالا (سابقاً بخشی از منطقه اداری حذف شده هادروت) و اعماق سرزمینهای آزربایجان آزاد شده، نفوذ کرده و با ایجاد مواضع جنگی سپس حملات تروریستی را انجام می‌دادند، منتشر شد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این جزئیات را یکی از ستیزه جویان ارمنی، که در عملیات پاکسازی ارتش آذربایجان در محاصره قرار گرفت و بعداً به لطف انسان گرایی نیروهای نظامی آذربایجان آزاد شد، گفته است.

پیش از این، منابع ارمنی گفته بودند که “در نتیجه مذاکرات با ارتش آذربایجان” حدود ۳۰ شبه نظامی ارمنی که در اطراف چایلاق‌قالا و کهنه تاغلار در محاصره بودند، تخلیه شدند. برادر یکی از سربازان ارمنی به اسپوتنیک ارمنستان گفت که این گروه در تاریخ ۲۶ نوامبر (اواخر ماه گذشته) به روستاها نفوذ کرده بودند.

(توجه داشته باشید که ۱۶ روز پس از پایان جنگ، طرف ارمنی با نقض فاحش توافق نامه مسکو از اعماق کریدور لاچین تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی به عمق سرزمین های آزادشده آذربایجان صدها نفر از شبه نظامیان خود را نفوذ داد! – ویراستار بخش فارسی.)

وی گفت: “حدود ۲۰ روز پیش، آنها گروهی از داوطلبان را [بیشتر آنها از منطقه شیراک ارمنستان هستند، ویراستار] بردند و در پست‌های اطراف روستاهای خین تاگر [کهنه تاغلار] و هتسابرد [چایلاق‌قالا] در منطقه هادروت [آغ‌اوغلان] قره باغ مستقر کردند. روز بعد نیروهای مسلح آذربایجان حمله کردند و گروهی از داوطلبان محاصره شدند.”

برادر شبه‌نظامی ارمنی گفت که چندین نفر از آنها در جنگ زخمی شده اند، سرنوشت برخی از آنها مشخص نیست. به گفته وی، هوای بد آن روز گروه را از نابودی کامل نجات داد. با پاک شدن مه مشخص شد که گروه بزرگی از سربازان آذربایجانی قبلاً کنترل روستا را در دست گرفته بودند.

برادر شبه‌نظامی ارمنی که  از محاصره نجات پیدا کرده بود گفت: “یکی از آنها به ما نزدیک شد و گفت: به‌خاطر اینکه شمارتان کم است ما نمی خواهیم شما را بکشیم. وی [سرباز آذربایجانی] پیشنهاد داد که ما یا جنگ را ادامه دهیم یا اینکه تسلیم شوند و آنها را به صلحبانان روسی تحویل دهند. ”

شبه نظامیان ارمنی گزینه دوم را انتخاب کردند و ارتش آذربایجان آنها را خلع سلاح کرد و آنها را به صلحبانان روسی تحویل داد. این منبع گفت که فیلم های موجود در شبکه های اجتماعی در مورد صف آرایی و بردن گروهی از سربازان ارمنی توسط آذربایجانی ها به درستی تفسیر نشده است. این ویدئو گروه آنها را نشان می دهد: “آذربایجانی ها در واقع آنها را برای تحویل به صلحبانان روسی می برند.”

در مورد سرنوشت سربازان ارمنی باقیمانده، او گفت که آنها به احتمال زیاد در جنگ کشته شده اند و به اسارت در نیامده اند.

یکی از ستیزه جویان از استان شیراک که از محاصره خارج شده، نیز گفت که به لطف گفتگوهای آرسن کازاریان، فرمانده آنها با آذربایجانی ها نجات پیدا کردند. او گفت: “کازاریان در آنجا ماند تا اعضای باقیمانده گروه را آزاد کند؛ حدود ۶۰ نفر. ما توانستیم به خانه خود برگردیم.”

طبق روایت این ستیزه جوی ارمنی، ارتش آذربایجان تا ۱۴ دسامبر ساعت ۰۵:۰۰ به آنها مهلت داده تا از چایلاق‌قلا و کهنه تاغلار عقب نشینی کنند. در آن زمان نبرد آغاز شد و نیروهای ویژه آذربایجان کنترل روستاها را در دست گرفتند.

آرایك هاروتیان، رهبر رژیم ارمنی در خانكندی،  اخیراً گفت كه دهها نفر از نیروهای ارمنی در اطراف روستای چایلاق‌قلا “اسیر” شده اند و گفتگوها در مورد سرنوشت آنها در جریان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا