جهانخاورمیانه

مانور ترکیه برای مواجهه با نشت احتمالی مواد هسته‌ای از نیروگاه متسامور ارمنستان

خدمه آژانس‌های بلایای طبیعی، بیمارستان‌ها و پلیس ترکیه در روز پنجشنبه در استان قارص تمرین مواجهه با نشت هسته‌ای احتمالی از متسامور، برگزار کردند.

کارکنان سازمان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی (AFAD)، پزشکان، پرستاران، امدادگران، تیم جستجو و نجات و افسران پلیس به این رزمایش پیوستند.

اونور بوداک، مدیر بیمارستان دولتی آکیاکا به خبرگزاری آناتولی گفت: این اولین مانور جامع علیه تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای در این منطقه است.

متسامور تنها نیروگاه هسته‌ای ارمنستان است و بیش از یک سوم برق این کشور را تولید می‌کند.

اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی‌های امنیتی بارها از ارمنستان خواسته است این نیروگاه فرسوده را تعطیل کند اما ارمنستان تصمیم گرفت تا فعالیت کارخانه را تا سال 2026 تمدید کند.

متسامور در پی زلزله ای در سال 1988 بسته شد.  با این حال، علیرغم اعتراضات گسترده بین المللی، در سال 1995 دوباره فعال شد. ارمنستان پیشتر درخواست اتحادیه اروپا برای تعطیلی متسامور را در ازای دریافت 200 میلیون یورو (203 میلیون دلار) برای کمک به تامین نیازهای انرژی کشور رد کرد.

پساب‌های آلوده به مواد هسته‌ای این نیروگاه به رود آراز سرازیر می‌شود و موجب ایجاد سونامی سرطان در آزربایجان جنوبی شده است. عیرغم هشدار و اعتراض کارشناسان، فعالان محیط زیست به دولت ایران برای اعتراض به ارمنستان، دولتمردان تهران این اعتراضات را نادیده گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا