مقالات

ابراهیم رشیدی: تغییر ترکیب جمعیتی در استان های جنوبی ایران به نفع اتنیک فارس

محمد مخبر (معاون اول رئیسی) میگوید که طرحی برای ایجاد شهرهای جدید در 9 نقطه از سواحل جنوبی کشور داریم و هدف از آن کاهش تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ و مهاجرت بدان شهرهاست.

کاربران فضای مجازی این خبر را به شوخی گرفته، نوشتند که شما شهرهای موجود را حفظ کنید، نیازی به ایجاد شهرهای جدید نداریم. ولی این طرح قدمت و اهمیت خاصی دارد و متن و پشت پرده آن جدی‌تر از یک شوخی است.

احمدی‌نژاد در فروردین 86 نام شهرستان گاوبندی (استان هرمزگان) را به پارسیان تغییر داده و درصدد الحاق آن شهرستان به استان فارس برآمد. اعتراض مردم گاوبندی به آن تصمیم، مانع احمدی‌نژاد شد ولی حسن روحانی در نخستین ماه تصدی دولت، کار ناتمام احمدی‌نژاد را تمام کرده و پنج روستای شهرستان گاوبندی (جمعا به عرض شش کیلومتر) را به استان فارس ملحق کرد تا هم استان فارس راهی به دریا داشته باشد و هم ارتباط استانهای بوشهر و هرمزگان از بین برود.

جعفر قادری نماینده استان فارس در مجلس در پاسخ به اعتراضات مردمی گفت که این الحاق بحثی فراتر از بحثهای محلی و منطقه‌ای بوده، نتیجه سالها کار کارشناسی دقیق دستگاههای امنیتی، نظامی و سیاسی کشور است که با پیگیری مستمر آن نهادها اجرایی شد. ولی چرا الحاق پنج روستا به یک استان نیازمند سالها کار دقیق دستگاههای امنیتی و دغدغه اصلی دو رئیس‌جمهور بود؟

از قرار معلوم، ولایتی گفته است که نباید در آذربایجان سرمایه‌گذاری کرد، زیرا دیر یا زود از ایران جدا خواهد شد. محمدرضاشاه نیز بعد از وقایع فرقه دموکرات و به نیت قطع ارتباط آذربایجان با دریا، آستارا را به گیلان داد و بعد از انقلاب، با اینکه ماده دهم قانون تقسیمات کشوری، هر شهرستان را متعلق به نزديكترين مركز استان دانسته بود، آستارا در 70 کیلومتری اردبیل، به رشت با 180 کیلومتر فاصله داده شد.

چند سال پیش، امیردریادار حبیب اله سیاری؛ فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد که باید با اجرای سیاستهای مهاجرتی، جمعیت سواحل مکران بلوچستان افزایش داده شود و حالا ایجاد شهرهای جدید در سواحل جنوب و کوچاندن مردم شهرهای بزرگ فارس به آنجاها، بدین مفهوم است که بالانشینان احتمال فروپاشی ایران را جدی میدانند و میخواهند با کاشتن شهرهای فارس‌نشین در جنوب، سواحل بلوچ و عرب و… را به چنگ آورده، در صورت امکان دیوار حائل و سپری انسانی بین آذربایجان و ترکیه دست و پا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا