جهان

آمریکا: کره شمالی برای جنگ اوکراین هزار کانتینر مهمات در اختیار روسیه قرار داد

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که کره شمالی در گرماگرم جنگ جاری روسیه علیه اوکراین، بیش از یک هزار کانتینر حاوی تجهیزات نظامی و مهمات را به مسکو تحویل داده است.

در حالی که گفته می‌شد ذخایر مهمات روسیه رفته رفته در حال خالی شدن است، اما سفر ماه گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین و بازدید از سایت‌های نظامی روسیه کافی بود تا گمانه‌زنی‌ها در مورد طرح احتمالی کره شمالی برای پر کردن انبارهای مهمات روسیه تقویت گردد.

 

به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ایالات متحده معتقد است که پیونگ یانگ مترصد تقویت برنامه نظامی و هسته‌ای خود است و به ازای مهماتی که در اختیار روسیه قرار می‌دهد، به دنبال دستیابی به فناوری‌های پیشرفته تسلیحاتی روسی است.

 

کاخ سفید تصاویری را در این رابطه منتشر کرد که نشان می‌دهد این کانتینرها پس از بارگیری در یک کشتی با پرچم روسیه، بوسیله قطار به جنوب غربی روسیه رسیده‌اند.

 

به گفته کاخ سفید، این کانتینرها بین هفتم سپتامبر و اول اکتبر به روسیه حمل شده‌اند. آقای کربی گفت: «ما جمهوری دموکراتیک خلق کره [شمالی] را به خاطر ارائه این تجهیزات نظامی که برای حمله روسیه به شهرهای اوکراین و کشتن غیرنظامیان اوکراینی و ادامه جنگ غیرقانونی روسیه استفاده می‌شود را محکوم می‌کنیم.»

 

وی در ادامه گفت که ارزیابی آیالات متحده این است که «در ازای این حمایت، پیونگ یانگ به دنبال دریافت کمک نظامی از روسیه از جمله هواپیماهای جنگنده، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات تولید موشک‌های بالستیک یا سایر مواد و سایر فناوری‌های پیشرفته است.»

 

واکنش پیونگ‌یانگ به اعزام ناو جنگی آمریکا به منطقه

این ادعا در حالی از سوی مقامات کاخ سفید مطرح شد که کره شمالی روز جمعه نسبت به ورود یک ناو جنگی هواپیمابر آمریکایی به کره جنوبی انتقاد کرد و ضمن تحریک آمیز خواندن این اقدام،‌ بار دیگر امکان استفاده پیشدستانه از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از خودش را مطرح کرد.

 

خبرگزاری مرکزی کره [شمالی]، ورود این ناو هواپیمابر را «یک تحریک عیان نظامی» خواند که ثابت می‌کند طرح ایالات متحده برای حمله به کره شمالی در حال تحقق یافتن است. پیونگ یانگ در عین حال تهدید کرد که در راستای دکترین هسته‌ای خود و اصل استفاده پیشگیرانه از سلاح‌های هسته‌ای، پاسخ خواهد داد.

 

ایالات متحده قبلا هم کره شمالی را به انتقال مهمات، گلوله‌های توپخانه و موشک به روسیه متهم کرده است؛ امری که از سوی کره شمالی تکذیب شده بود.

 

اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» هفته گذشته عکس‌های ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان دهنده افزایش شدید ترافیک ریلی در امتداد مرز کره شمالی و روسیه بود.

 

 

در طول سفر شش روزه کیم جونگ اون به روسیه که طولانی‌ترین سفر خارجی وی به عنوان رهبر کره شمالی قلمداد می‌شود، دو کشور اعلام کردند که در مورد تقویت روابط دفاعی خود گفتگو کرده‌اند اما هیچ کدام از طرفین درباره توافق بر سر گامی خاص سخن به میان نیاوردند.

 

سفر به روسیه اولین سفر خارجی کیم جونگ اون از زمان آغاز بیماری همه‌گیر کرونا هم بود؛ دورانی که طی آن کره شمالی برای بیش از سه سال کنترل‌های شدیدی را در مرزهایش اعمال کرد.

 

پس از دهه‌ها فراز و نشیب در روابط بین روسیه و کره شمالی، این دو کشور از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا