جهاندانش و فن آوری

ایلان ماسک از چیپ مغزی «نورالینک» رونمایی کرد؛ این اختراع زندگی افراد معلول را آسان‌تر خواهد کرد

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت های اسپیس ایکس و تسلا، از چیپ مغزی «نورالینک» که مغز انسان را به کامپیوتر متصل می کند، رونمایی کرد.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت های اسپیس ایکس و تسلا، از چیپ مغزی «نورالینک» که مغز انسان را به کامپیوتر متصل می کند، رونمایی کرد. در سایه این اختراع، زندگی بیماران معلول ذهنی و آلزایمر را آسان‌تر خواهد کرد.

ایلان ماسک در این مراسم رونمایی اعلام کرد که این چیپ مغزی می تواند مشکلات عصبی مختلفی از جمله از دست دادن حافظه تا افسردگی و اختلال بینایی و آسیب های ستون فقرات را حل کند.

آقای ماسک توضیح داد که یکی از مهمترین اهداف این اختراع درمان بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون است و این خبر خوب را داد که در سایه این اختراع زندگی افراد معلول آسانتر خواهد شد.

«نورالینک» قصد دارد رابط های مغزی و رایانه ای با پهنای باند بسیار بالا را ایجاد کند. طرح فعلی که برای استفاده در انسان برنامه ریزی شده است، شامل ۴ نخ الکترود به اندازه یک چهارم قطر تار موی انسان است که به یک چیپ متصل شده و در پشت گوش قرار می‌گیرد. این چیپ برای تحریک انتهای تارهای عصبی و نورون‌ها در نظر گرفته شده است.

آزمایشات بالینی به عنوان مهمترین مانع برای «نورالینک» نشان داده شده است. باید ثابت شود که این مداخله الکترونیکی، که قرار است بر روی بدن انسان انجام شود، خطری ایجاد نمی کند.

نکات برجسته «نورالینک»
طبق اطلاعات موجود در وب‌تکنو، ویژگی های برجسته «نورالینک» به طور خلاصه به این شرح است: “باتری به مدت ۱ روز دوام خواهد داشت، این دستگاه که فقط ۲۳ میلی متر قطر و ۸ میلی متر ضخامت دارد، دارای  ۱۰۲۴ کانال برای هر اتصال (سرعت بالاتری نسبت به فن آوری های موجود وعده داده شده است) است. این چیپ مستقیماً در جمجمه قرار خواهد گرفت و می تواند داده هایی مانند دما و فشار را اندازه گیری کند. با هدف ارائه به مصرف کننده به تولید انبوه خواهد رسید.
به راحتی جراحی لیزر چشم نصب می شود، در حین قرار دادن چیپ نیازی به بیهوشی نیست، بدون خطر عفونت، به جای کابل های ضخیمی که به مغز کشیده شوند، کابل های نازک‌تر از تار مو وجود دارد، هیچ کلاه ایمنی بزرگ، کابل های طولانی، سنسورهای غول پیکر وجود ندارد. این دستگاه انواع دستگاه های الکترونیکی را که می توانند به اینترنت متصل شوند، قادر می سازد تا با سیگنال های مغزی کنترل شوند.”

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا