آذربایجانایرانجهانفرهنگ و هنر

مستند زندگی حسن دمیرچی در استانبول نمایش داده شد

مستند زندگی و آثار حسن هرگلی (دمیرچی)، مبارز و موسیقیدان آذربایجانی با عنوان «دمیر مضراب» به سازندگی آذریار دانشور در استانبول نمایش داده شد.

مستند زندگی و آثار حسن آذربایجان (هرگلی_دمیرچی)، مبارز و موسیقیدان سرشناس آذربایجانی با عنوان «دمیر مضراب» به سازندگی آذریار دانشور در استانبول نمایش داده شد.

این مستند حدود یک ساعت و ۲۸ دقیقه است و در آن به زندگی، آثار دمیرچی در گفتگو با دوستان، اعضای خانواده و کسانی که از نزدیک با او آشنا بودند، پرداخته شده است.

آذریار دانشور، سازنده این مستند در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته است: «من همیشه دوست داشتم از طریق آثارم با کسانی که کار بزرگی کرده‌اند، تقدیر کنم. استاد دمیرچی هم بیش از اینکه اهل حرف باشد اهل عمل بود و به ویژه برای آذربایجان تلاش فراوانی کرد. پیش از این نیز در ساخت مستند محمود شاطریان، از دیگر هنرمندان مشهور تار آذربایجانی همکاری کرده بودم و دوست داشتم خودم مستندی را برای استاد حسن دمیرچی تهیه کنم.»

مرحوم حسن هرگلی (دمیرچی) به دلیل فعالیت های چندین ساله در عرصه موسیقی آذربایجانی و فعالیت های مدنی مستمر به «حسن آذربایجان» شهرت داشت.

وی بنیانگذار موسسه موسیقی آذربایجان و مولف کتاب های «آذربایجان موسیقی مکتبی» (مکتب موسیقی آذربایجان)، «آذربایجان موغاملاری» (مقام های موسیقی آذربایجان) و «مجموعه اشعار» است.

استاد بزرگ تیر ماه ۱۳۹۷ پس از تحمل یک دوره بیماری و مشکلات قلبی در سن ۷۷ سالگی در بیمارستان عالی نسب تبریز دار فانی را وداع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز همراه با سیل عظیم فعالین ملی به خاک سپرده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا