جهان

ملاقات مقامات اتحادیه اروپا با زلنسکی؛ درخواست افزایش تحریم‌ها علیه روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در ملاقات با رهبران اتحادیه اروپا در کی‌یف از آنها خواست تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه وضع کنند.

همزمان، حملات زمینی ارتش روسیه در جبهه‌های شرقی، به خصوص در ایالت دونتسک ادامه دارد و شهر کراماتورسک در مجاورت این جبهه هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفت.

به گفته مقامات اوکراینی در حملات موشکی چهارشنبه شب به شهر کراماتورسک، یک موشک به ساختمان‌های مسکونی اصابت کرده و باعث کشته شدن دست‌کم ۳ نفر و زخمی شدن ۱۹ نفر شده است؛ وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت هدف این حملات، موشک‌اندازهای آمریکایی مستقر در منطقه بوده است.

پنجشنبه، ۱۳ بهمن، اورسلا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا همراه با بیش از ۱۰ نفر از مقامات ارشد این کمیسیون برای گفت‌و‌گوهای دو روزه با مقامات اوکراینی با قطار وارد شهر کی‌یف شد.

او در یک نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی گفت: «روسیه برای این جنگ هزینه سنگینی می‌پردازد و تحریم‌های ما اقتصاد آن کشور را به شدت تضعیف کرده است. ما فشار بر روسیه را افزایش خواهیم داد.»

آقای زلنسکی نیز خواستار تشدید تحریم‌ها شد و افزود که در این اواخر از شدت اجرای تحریم‌ها کاسته شده است.

وی افزود: «ممانعت از فرار روسیه از تحریم‌ها یک وظیفه مشترک اروپایی است. این وظیفه هر چه موثرتر و سریع‌تر انجام شود ما به شکست تهاجم روسیه نزدیک‌تر خواهیم شد.»

خانم فن در لاین هم گفت اتحادیه اروپا یک بسته تحریمی دیگر علیه روسیه به مناسبت آغاز تهاجم نظامی به اوکراین آماده خواهد کرد. او در سخنان خود به احتمال تسریع روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا که ممکن است سال‌ها طول بکشد اشاره ای نکرد.

مقامات اتحادیه اروپا در این دیدار دو روزه با مقامات اوکراینی در مورد اعطای کمک‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر، افزایش دسترسی صادرات اوکراین به اتحادیه اروپا، کمک به تامین انرژی در اوکراین، تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و پیگرد مقامات دخیل در تهاجم نظامی به اوکراین گفت‌وگو می‌کنند.

مقامات اوکراینی درروزهای اخیر گفته‌اند که حملات روسیه در جبهه‌های شرقی تشدید شده و به نظر می‌رسد که آن کشور با تجمع صدها هزار سرباز و سلاح‌های سنگین در نزدیکی مرز قصد دارد همزمان با سالگرد شروع تهاجم نظامی در پنجم اسفند، یک حمله وسیع انجام دهد.

به گفته مقامات محلی در شهر کراماتورسک واقع در ایالت دونتسک، بر اثر حملات موشکی روسیه که حوالی ساعت ۹ شب گذشته روی داد، دست‌کم ۳ غیرنظامی کشته و ۱۹ نفر مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه در بیانیه روزانه خود ادعا کرد که در حملاتی به ناحیه کراماتورسک موشک‌اندازها و توپخانه‌های سیار آمریکایی مدل «هیمارس» و « ام ال آر اس» را منهدم کرده، ولی به حمله به ساختمان‌های مسکونی در این شهر اشاره‌ای نکرد.

کراماتورسک در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر باخموت واقع شده که در هفته‌های اخیر کانون اصلی نبرد در جبهه‌های شرقی است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی چهارشنبه شب خود گفت: «دشمن تلاش می‌کند دست‌کم نقاطی را تصرف کند تا در سالگرد شروع تهاجم نظامی چنین وانمود کند که شانس پیروزی دارد.»

به گفته ارتش اوکراین گلوله‌باران باخموت و دست‌کم ۱۰ روستای اطراف آن ادامه دارد.

یک کارشناس دفاعی اوکراینی گفت ارتش روسیه با ادامه حملات در شمال و جنوب باخموت قصد دارد این شهر را تصرف کرده و خطوط تدارکاتی نیروهای اوکراینی مستقر در این شهر را قطع کنند.

به گفته او ارتش روسیه در این حملات از تنها منبع خود که فرستادن گروه‌های انسانی به سوی خط مقدم است، استفاده می‌کند.

اوکراین و حامیان غربی آن می‌گویند ارتش روسیه در جبهه باخموت تلفات سنگینی داشته که اکثر آنها سربازان بی‌تجربه و یا مجرمانی هستند که به شرط اعزام به جنگ از زندان آزاد شده‌اند.

بخشی از تسلیحاتی که به زودی از سوی آمریکا برای ارتش اوکراین ارسال خواهد شد، موشک‌اندازهای پیشرفته و دوربردی است که برد آنها تقریبا دو برابر سلاح‌های فعلی ارتش اوکراین است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جریان دیدار از فیلیپین گفت:«ما روی ارسال تسلیحاتی تمرکز داریم که در ضدحمله‌های بهاری قابلیت‌های رزمی ارتش اوکراین را افزایش خواهد داد.»

این تسلیحات پیشرفته و به خصوص موشک‌اندازهای دوربرد قادرند تمامی خطوط ارتباطی و تدارکاتی ارتش روسیه در مناطق اشغالی و در فاصله بسیار دوری از خطوط مقدم جبهه و حتی مناطقی از شبه جزیره کریمه را هدف بگیرند.

روسیه می‌گوید ارسال این نوع موشک‌اندازها باعث تشدید جنگ خواهد شد ولی نتیجه آن را تغییر نخواهد داد.

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «هر چه برد سلاح‌هایی که برای اوکراین ارسال می‌شود طولانی‌تر باشد، ما آنها را از مناطقی که اکنون بخشی از قلمرو روسیه محسوب می‌شوند، دورتر خواهیم کرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا