آذربایجان

نقش “خدای جنگ” در جنگ قره‌باغ؛ فرمانده برای اولین بار در برابر خبرنگاران ظاهر شد

ژنرال آغامیر سلطانوف، فرمانده نیروهای موشکی و توپخانه ای ارتش آذربایجان مشهور به "خدای جنگ"،  برای اولین بار در مورد نقش توپخانه در این جنگ با خبرنگاران گفتگو کرد.

در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، توپخانه و نیروهای موشکی ارتش آذربایجان ضربات سنگینی را بر مواضع و زیرساخت های نظامی ارتش ارمنستان چه در خط مقدم و چه در اعماق دفاع وارد کردند. ژنرال آغامیر سلطانوف، فرمانده نیروهای موشکی و توپخانه ای ارتش آذربایجان مشهور به “خدای جنگ”،  برای اولین بار در مورد نقش توپخانه در این جنگ با خبرنگاران گفتگو کرد.

ژنرال گفت که فقط در اولین روز جنگ، در تاریخ ۲۷ سپتامبر، توپخانه ارتش آذربایجان حدود ۵۰۰ هدف ارتش ارمنستان را منهدم کرد. او می‌گوید، با استفاده از سیستم های راداری پیشرفته، موشک ها و توپخانه های نیروهای ارمنی شناسایی، منهدم و یا مجبور به تغییر موقعیت شد. توپخانه‌ای هم که مجبور به تغییر موضعیت می‌شد به راحتی توسط پهپادها شناسایی و منهدم شدند.

به گفته ژنرال سلطانوف، در این جنگ بیش از ۳۸۰ توپ ارتش ارمنستان فقط توسط توپخانه ارتش آذربایجان منهدم شد.

ژنرال افزود، سامانه‌های خودران، با موفقیت از منطقه دشواری که برای آزادسازی شوشا توسط نیروهای مهندسی اخداث شده بود، عبور کرد و با شلیک‌های دقیق، به واحدهای حمله کننده ارتش آذربایجان پشتیبانی لازم را ارائه داد.

او گفت، این عملیات برنامه های عملیاتی ارتش ارمنستان را بر هم زد.

ژنرال سلطانوف همچنین گفت كه پس از آزادسازی شوشا، ارامنه سعی داشتند با استفاده از تیپ ۴۹ و تیپ ۸ مکانیزه، هنگ های ۶ و ۷، ضد حمله‌ای از سمت خانكندی آغاز کنند. به گفته وی، واحدهای نیروهای توپخانه آذربایجان، این نیروهای ارمنستان را در منطقه موسوم به “زاپراوکا”  منهدم كرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تلفیق آتش توپخانه و پهپادها از سوی ارتش آذربایجان در جنگ دوم قره باغ به عنوان یک تجربه جنگ نسل پنجم توسط متخصصان نظامی کشورهای برجسته جهان در حال بررسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا