ایران

نیویورک‌تایمز: فرمانده سابق حفاظت سپاه به ظن جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شد

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران به نام علی نصیری در ماه جاری میلادی به ظن جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع نزدیک به سپاه پاسداران ایران که خواستند نامشان فاش نشود، خبر از دستگیری سرتیپ علی نصیری، فرمانده سابق حفاظت سپاه داده و نوشته است که این بازداشت نشان‌دهنده سطح فزاینده‌ای از بی‌اعتمادی در رهبری کشور به دنبال عملیات متعدد اخیر منتسب به اسرائیل در ایران است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه اضافه کرده است، سرتیپ علی نصیری یک فرمانده ارشد واحد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بوده که پستی کلیدی بر عهده داشته است.

نیویورک تایمز می‌گوید خبر بازداشت سرتیپ علی نصیری دو ماه پس از بازداشت ده‌ها نفر از مقام‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران به ظن درز دادن اطلاعات محرمانه به اسرائیل صورت گرفته است.

طبق این گزارش، بازداشت سرتیپ علی نصیری اوایل ماه ژوئن (چهار هفته قبل) و کمی قبل از برکناری حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه صورت گرفته است.

خبر برکناری حسین طائب از سازمان اطلاعات سپاه در حالی در روزهای آغازین ماه تیر منتشر شد که تمام هفته آخر خرداد با گزارش‌ها و اظهارنظرهای مقامات اسرائیل درباره نگرانی از «برنامه‌ریزی ایران» برای دزدیدن یا کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه، به عنوان انتقام از مرگ حسن صیاد خدایی سپری شد.

دو روز پس از برکناری آقای طائب نیز روابط عمومی سپاه پاسداران چهارم ماه تیر اعلام کرد که حسن مشروعی‌فر در مقام فرمانده «سپاه حفاظت ولی‌امر» جانشین ابراهیم جباری شده است.

«سپاه حفاظت ولی‌امر» یگان ویژه‌اى است که مسئولیت حفاظت فیزیکی از علی خامنه‌ای، بیت رهبرى، نهاد رهبرى و ساختمان‌هاى زیرمجموعه آن را بر عهده دارد که مجموع شمار کارکنان آن‌ بیش از ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که ریاست آن به مجید خادمی سپرده شد، یکی از نهادهای اطلاعاتی سپاه پاسداران است که وظایفی چون «مقابله با جاسوسی در داخل سپاه، جلوگیری از نفوذ جریان‌های ناهمسو با خط‌مشی سپاه، جلوگیری از راه یافتن اطلاعات محرمانه به خارج از سپاه و نظارت سیاسی امنیتی بر فرماندهان و پرسنل این نیروی مسلح» را بر عهده دارد.

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی در خصوص فرار سرتیپ علی نصیری از ایران منتشر شده بود.

اما در واکنش به این گزارش‌ها، سرتیپ علی نصیری در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در مصاحبه با تسنیم خبرهای منتشره در خصوص فرار از ایران را رد کرده و گفته بود که در مراسم تودیع و معارفه فرمانده کل سپاه در ستاد سپاه پاسداران حضور پیدا کرده و تصویر و فیلم آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

سرتیپ علی نصیری در خصوص دلایل انتشار شایعه‌ درباره فرارش از ایران که در رسانه‌های خارجی گفته بود:« به نظر می‌رسد به این دلیل که مسئولیت سابق بنده دارای حساسیت‌های امنیتی بوده، این دروغ‌پردازی انجام گرفته است.»

سرتیپ علی نصیری اضافه کرده بود که در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ از «فرماندهی حفاظت سپاه تودیع» شده و مراسم تودیع او نیز برگزار شده بود.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا