جهانسیاست

واکنش وزارت خارجه ترکیه به قطعنامه مشورتی سنای فرانسه

وزارت امور خارجه ترکیه درباره تصویب پیش نویس قطعنامه ای در سنای فرانسه در مورد به رسمیت شناختن به اصطلاح "جمهوری قره باغ" بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه که روز پنجشنبه ۶ آذر منتشر شده، آمده است:

“قطعنامه روز گذشته سنای فرانسه در مورد مناقشه قره باغ نمونه ای از بی توجهی به اساسی ترین اصول حقوق بین الملل، حاکمیت قانون و عدالت به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی است.

ما بعنوان جمهوری ترکیه ادعاهای بی اساس ارائه شده در این قطعنامه را رد می کنیم. این تصمیم سنای فرانسه همچنین نشانه روشنی از این است که چرا کار گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، که توسط روسای مشترک برگزار می شد، هنوز حل نشده است.

پس از تجاوزات و تحریکات ارمنستان، ابتدا در توووز و سپس در قره باغ علیا، آذربایجان پاسخ لازم را داد و با آزادسازی سرزمینهای اشغالی خود برای تقریباً ۳۰ سال، تمامیت ارضی خود را برپا کرد.

به طور خاص، نتایج آذربایجان در این زمینه در قطعنامه های سازمان ملل و اصول حقوقی ثبت شده اما اجرا نشده در طی روند مینسک، به ریاست مشترک فرانسه، منعکس شده است. زیرا قطعنامه های مربوط به سازمان ملل خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط ارامنه از سرزمین های اشغالی آذربایجان می شوند.

درخواست سنای فرانسه از آذربایجان برای خروج از سرزمین های آزاد شده خود نمودی از یک توافق نامه مضحک، مغرضانه و غیرواقعی است که جدی گرفته نمی شود. این تصمیم، که فاقد عقلانیت است و با هیچ دلیل منطقی قابل توضیح نیست، همچنین توانایی فرانسه برای کمک واقعی به حل مسئله را محدود می کند.

در این مرحله از درگیری ۳۰ ساله آذربایجان و ارمنستان، امیدواریم که فرانسه با نتیجه گیری صحیح، نگرشی سازنده نسبت به ثبات در منطقه نشان دهد. برای این کار کافی است تلاش کنیم تا بر اساس حقایق موجود مطابق با قوانین بین المللی راه حلی پایدار پیدا کنیم.

ترکیه، مانند سایر شرکا، آماده همکاری با فرانسه برای کمک به صلح و ثبات منطقه ای با حل این درگیری است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا