جهانسیاست

وزارت خارجه ترکیه: نگران وضعیت اویغورها هستیم

حامی آكسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه ۱۶ مهرماه گفت: "لزوم احترام به حقوق و آزادیهای اساسی تركان اویغور و دیگر اقلیتهای مسلمان را ما دائماً در دستور كار خود قرار می دهیم."

آقای آكسوی، در خصوص نشست سومین کمیته سین کیانگ اویغور در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینكه به آرامش، امنيت، رفاه و سعادت تركان اویغور كه ​​دارای روابط قومی، فرهنگی و مذهبی هستند از سوی ترکیه توجه ویژه‌ای می شود، افزود: “ما همیشه تحولات مربوط به برادران اویغور خود را از نزدیک و با حساسیت زیاد پیگیری می کنیم.”

او در ادامه تاکید کرد: “ما انتظارات خود را در مورد وضعیت ترکان اویغور و سایر اقلیت های مسلمان در روابط دوجانبه با چین و همچنین در تریبون‌های بین المللی بیان می کنیم. ما لزوم احترام به حقوق اساسی و آزادی ها، به ویژه آزادی عقیده را دائماً در دستور کار خود قرار می دهیم.”

‘کشور ما دارای خط ملی است’

آقای آكسوی گفت: “این موضع اساسی ما همچنین در بیانیه ملی كه توسط نماینده دائمی‌مان در نشست سومین كمیته امور اجتماعی، فرهنگی و بشردوستانه در تاریخ ۶ اكتبر (۱۵ مهر)، در چارچوب هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، مطرح شده است.”

او تاکید کرد: “کشور ما در این زمینه یک خط ملی دارد. در این زمینه، بیانیه ملی خود را اعلام کرده است. در بیانیه خود، ما نگرانی‌مان را در مورد اقدامات ضد حقوق‌بشری علیه ترکان اویغور و سایر اقلیت های مسلمان در سین کیانگ ابراز کردیم. انتظاراتمان در قبال ترکان اویغور و سایر اقلیت های مسلمان برای زندگی در صلح و آرامش به عنوان شهروندان چین و احترام و تضمین هویت فرهنگی و مذهبی آنها بار دیگر مورد تأکید قرار گرفته است. نظرات ما در بیانیه ملی ما به تفصیل آورده شده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا