جهان

برند «اچ اند ام» ارتباط خود را با تولیدکنندگان پنبه در چین به دلیل نقض حقوق‌بشر علیه اویغورها قطع کرد

شرکت پوشاک معروف سوئدی «اچ اند ام» با اشاره به نگهداری حدود یک میلیون ترک اویغور در اردوگاه های کار اجباری، قطع ارتباط خود را با تولیدکنندگان پنبه در منطقه خودمختار سین کیانگ چین اعلام کرد.

«اچ اند ام» روابط تجاری غیر مستقیم با پیمانکاران فرعی در چین داشت.

در بیانیه منتشر شده، مدیران این شرکت اظهار داشتند که گزارشات مربوط به کار اجباری و تبعیض علیه اقلیت های مذهبی و اتنیکی در منطقه خودمختار اویغور  “نگران کننده” است و این نوع اقدامات در زنجیره تأمین مواد مورد نیاز شرکت، فارغ از کشور و منطقه ممنوع است.

این شرکت اظهار داشت که هر نوع کار اجباری “بدون در نظر گرفتن کشور یا منطقه” را در زنجیره تأمین خود منع می کند و در صورت وقوع چنین مواردی، اقدامات فوری برای خاتمه روابط تجاری انجام می شود.

گفتنی‌ست که این اقدام «اچ اند ام» پس از گزارش ۶۰ صفحه ای تهیه شده توسط فعالان حقوق بشر و وکلا در انگلیس صورت گرفت.

گزارش مورد بحث حاکی از آن است که شواهد موثقی درباره کار اجباری ترک‌های اویغور، قزاق و قرقیز در ترکستان شرقی وجود دارد. دولت لندن پس از این گزارش وارد عمل شد و در حال آماده سازی برای ممنوعیت واردات محصولات پنبه ای از این منطقه از چین است.

«اچ اند ام» همچنین خواستار تحقیق در مورد این موضوع در چین شد. این شرکت از تولیدکنندگان درخواست می کند گزارش جامعی در مورد اینکه آیا کارگران موردنظر به سایر مناطق چین نیز منتقل و مجبور به کار شده اند، از دولت چین درخواست کند.

فعالیت «بی سی آی» در ژانویه متوقف شد
«اچ اند ام» تا به امروز با شرکت «بی سی آی» همکاری می‌کرد که مواد اولیه را از مزارع پنبه در منطقه ترکستان شرقی می‌خرید. «بی سی آی» پیش‌تر، به دلیل نقض حقوق بشر در این منطقه تصمیم گرفته بود فعالیت خود را در ژانویه متوقف کند.

۸۰ درصد تولید پنبه در چین در سین کیانگ است
چین یک پنجم پنبه جهان را تولید می کند. ۸۰ درصد تولید پنبه در چین به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز در سین کیانگ، محل زندگی ترکان اویغور، انجام می شود.

طبق داده های سازمان ملل و سازمان های غیردولتی برجسته جهان، در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیون ترک اویغور، قزاق و سایر اقلیت های قومی مسلمان توسط دولت پکن به عنوان نیروی کار ارزان با کار اجباری در اردوگاه های کار اجباری مورد استفاده قرار می گیرند.

کارشناسان سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری تاکید دارند که احتمالا این رقم خیلی بیشتر از اینهاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا