جهان

پس از گزارش افشا کننده، ارمنستان «ایلیا آذر» خبرنگار «نُوایا گازِتا» را ممنوع‌الورود کرد

وزارت کشور ارمنستان اعتبار نامه خبرنگار ویژه نوایا گازتا، ایلیا آذر را لغو و وی را به دلیل گزارش در مورد قره باغ کوهستانی از فعالیت روزنامه نگاری منع کرد.

این خبر را ایلیا آذر روز پنجشنبه ۱۷ مهر، یک روز پس از انتشار گزارشش در مورد وضعیت نابسامان نیروهای ارمنی در قره باغ در تلگرام خود اعلام کرد.
آقای آذر نوشت: “وزارت امور خارجه ارمنستان اعتبار من را لغو کرد، کارت اعتبار که قبلاً صادر شده بود را از من گرفت و از انجام فعالیت های روزنامه نگاری منع کرد. به طور رسمی وزارت امور خارجه [ارمنستان] ابتدا برای من مانند سایر روزنامه نگاران، به طور خاص برای کار در قره باغ مجوز صادر کرد. [وزارت امور خارجه ارمنستان] گفته که روش صدور اعتبارنامه تغییر کرده است. این خبر از طریق پست الکترونیکی اعلام شد (!).”

به طور کلی، این روزها وزارت امور خارجه تلاش می کند دسترسی روزنامه نگاران به قره باغ را محدود کند.

الیا آذر در ادامه نوشت: «دلیل غیررسمی و اصلی، همانطور که آنها برای من توضیح دادند، گزارش روز گذشته من از شوشا و لاچین بود که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، باعث واکنش منفی در جامعه شده است.»

روزنامه نگار نوایا گازتا همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از دوستان در ارمنستان و همکارانش در رسانه های روسی متن او را نپسندیده‌اند.

“من فکر می کنم که یک گزارش، برای قرار دادن خواننده در فضای صحنه‌ای است که در آن چیزی اتفاق می‌افتد، روزنامه نگار چشم و گوش خواننده می‌شود و اگر روزنامه نگار چیزی در این مطلب نمی‌گنجاند، به دو دلیل می‌باشد: علاقمند نبودن یا تهدید امنیت مردم. این در حالیست که شرکت کنندگان در این گزارش علاقمند هستند و خطری برای کسی ندارند.»

هیچ واقعیت غلطی در گزارش وجود ندارد، نظرات مردم واقعیتهای پیشینی نیست، در گزارش اطلاعات مربوط به مقامات داده شده است. دیروز، من از وزارت امور خارجه [ارمنستان] خواستم که به طور خاص درباره فرهنگسرا [جایی که در تاریخ ۴ اکتبر نظامیان ارمنی تشکیل جلسه ویژه داده بودند و مورد حمله موشکی ارتش آذربایجان قرار گرفت] نظر بدهد.

من می فهمم که متن به احساسات میهنی ارمنی آسیب می رساند و آذربایجانی ها آن را پسندیدند، اما باز هم می گویم که این فقط یک گزارش است: افرادی هستند که دیدگاه های مختلفی دارند، از جمله میهن پرستان تندرو. این واقعیت که روزنامه نگار در رویارویی نظامی طرف هیچ کس را نمی‌گیرد، نیازی به توضیح جداگانه ندارد. ”

ایلیا آذر همچنین خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۱۱ وی به دلیل بازدید و کار در قره باغ بدون اجازه طرف آذربایجانی، عنصر نامطلوب در آذربایجان محسوب می شود.

لازم به ذکر است که گزارش نوایا گازتا وضعیت کنونی در خانکندی و شوشا را توصیف می کند. مردم محلی در گفتگو با این روزنامه نگار اعتراف می کنند که ارتش ارمنستان متحمل شکست سنگین و خسارات زیادی شده است. سلاح به اندازه کافی در قره باغ وجود ندارد و فرماندهی ناتوان نظامی مقصر شکستهای نظامی ارمنستان در روزهای ابتدایی جنگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا