جهانسیاست

پلیس روسیه الکسی ناوالنی منتقد پوتین را هنگام ورود به مسکو بازداشت کرد

پلیس روسیه، روز یکشنبه ۲۸ دی‌ماه ۹۹ الکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین را پس از اینکه وی پس از مسمومیت در تابستان گذشته برای مداوا به آلمان منتقل شده بود، هنگام ورود به فرودگاه مسکو بازداشت کرد.

این اقدام که می تواند ناوالنی را به اتهام زیر پا گذاشتن مجازات حبس تعلیقی به مدت ۳.۵ سال زندانی کند، احتمالاً موجی از انتقاد غرب از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور را در پی خواهد داشت.

در پرونده ای که واکنش بین المللی گسترده ای را در پی داشت، ناوالنی تابستان گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و به آلمان منتقل شد. روایتی که کرملین آن را انکار می کند.

آزمایش های ارتش آلمان نشان داد که الکسی ناوالنی با عامل عصبی نوویچوک مسموم شده است.

هواپیمای ناوالنی که از برلین برخواسته بود، در آخرین لحظه پس از مداخله آشکار مقامات روسیه برای خنثی کردن استقبال روزنامه نگاران و هواداران از وی، به فرودگاه دیگری در مسکو هدایت شد.

پس از آنکه ناوالنی هفته گذشته گفت كه قصد بازگشت به خانه خود را دارد، اداره زندان‌های مسكو اعلام كرد كه پس از بازگشت وی همه تلاش برای دستگیری وی را انجام خواهد داد. این اداره وی را متهم كرد كه مجازات حبس تعلیقی از بابت اتهام اختلاس را که پیش‌تر ناوالنی آن را رد كرده است، نقض کرده است.

اما سیاستمدار ۴۴ ساله مخالف در هواپیمای خود با خنده و شوخی به خبرنگاران گفت که از این تهدیدات نمی‌ترسد و اعتقاد ندارد که دستگیر خواهد شد.

رویترز می‌گوید که در این حادثه، هنگامی که ناوالنی قبل از ورود رسمی به روسیه، گذرنامه خود را به مرزبانان نشان داد به سرعت بازداشت شد. یولیا، همسر وی، سخنگوی وی و وکیل وی اجازه ورود به روسیه را داشتند.

ناوالنی، یکی از برجسته ترین منتقدان داخلی پوتین، در سه پرونده قضایی دیگر نیز که به گفته وی همه آنها انگیزه های سیاسی دارند، با مشکلات احتمالی روبرو است.

ناوالنی می گوید پوتین در پشت مسمومیت خود بوده است. کرملین دست داشتن در این کار را انکار می کند و می گوید که هیچ مدرکی مبنی بر مسموم شدن وی دیده نشده است و اعلام کرده بود که ناوالنی پس از بازگشت به روسیه آزاد است.

متحدان پوتین نظرسنجی هایی را نشان می دهند که ادعا می‌کند رهبر روسیه بسیار محبوبتر از ناوالنی است و مردم، ناوالنی را اختشاشگر می خوانند تا سیاستمدار.

اعضای اتحادیه اروپا، لیتوانی، لتونی و استونی پس از دستگیری ناوالنی خواستار “اعمال اقدامات محدود کننده” علیه روسیه شدند.

ناوالنی پرواز خود را با شرکت هواپیمایی روسی پوبدا انجام داد که متعلق به آئروفلوت تحت کنترل دولت بود.

هواداران وی علی رغم سرمای شدید منهای ۲۲ درجه سانتیگراد و بیش از ۴۵۰۰ مورد ویروس کرونا در طول روز در پایتخت روسیه، در فرودگاه ونوکوو مسکو جمع شدند.

تصمیم مقامات برای تغییر فرودگاه ونوکوو به فرودگاه شرمتیهو، آنچه مقامات دلایل آن را فنی اعلام کردند، طرفداران ناوالنی را ناکام گذاشت.

«او‌وی‌دی-اینفو»، یک گروه ناظر گفت که پلیس ۵۳ نفر را در مسکو و ۵ نفر را در سن پترزبورگ بازداشت کرده است.

دادستانی مسکو، که به طور رسمی به ۱۵ طرفدار ناوالنی که برگزارکننده استقبال از وی بودند، هشدار داده و گفته بود که ملاقات دسته جمعی با او غیرقانونی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا