ایرانجهان

گزارشگر ویژه سازمان ملل: توضیحات ایران در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی مملو از تناقضات است

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل به خبرنگاران گفت که توضیحات ایران در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین مملو از تناقضات بسیاری است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز سه شنبه ۵ اسفند گفت، تناقضات در توضیحات ایران در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران پرسش‌های بسیاری را مطرح می‌کند.

سپاه پاسداران ایران هواپیمای خطوط هوایی بین المللی اوکراین را در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ ( ۱۸ دی ۹۸)، بلافاصله پس از برخواستن از فرودگاه، با دو موشک سرنگون کردند. همه ۱۷۶ سرنشین کشته شدند.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل به خبرنگاران گفت که توضیحات ایران در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین مملو از تناقضات بسیاری است و پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند.

خانم کالامارد گفت، مقامات ایرانی هنگام تحقیق او در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی از پاسخ به سوالات او خودداری کرده‌اند و با استناد به اینکه دولت ایران به مدت سه روز منکر هدف قرار دادن آن شده بود، به نظر می رسد مدارک را نابود کرده است.

او گفت ایران هنوز به این سوال که چرا به هواپیماهای دیگری که آن شب زودتر از باند فرودگاه بلند شدند حمله نکرده، پاسخ نداده است.

کالامارد گفت که او در ماه دسامبر نامه ای به دولت ایران ارسال کرد که در آن خواستار پاسخ مقامات ایران شده بود، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

کالامارد همچنین سوال را مطرح کرد که چرا ایران در آن شب و به دلیل نگرانی از افزایش تنش با ایالات متحده، فضای هوایی خود را برای تردد هواپیماهای غیرنظامی نبسته بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا