ایران

گزارشی کوتاه از اتفاقات شب گذشته دانشگاه صنعتی شریف

حمله به دانشجویان دانشگاه شریف با تفنگ ساچمه‌ای

دانشگاه صنعتی شریف شب گذشته در محاصره نیروهای امنیتی بود. حساب توییتر انجمن اسلامی دانشگاه شریف در یک رشته توییت شرح وقایع عصر یک‌شنبه ۱۰ مهر تا شب را نوشته است.

بر اساس این رشته توییت ماجرا از یک تجمع اعتراضی ساده دانشجویان شروع شده که ساعت ۱۵ مقابل دانشکده کامپیوتر و در اعتراض به بازداشت چهار دانشجوی این دانشگاه در روز شنبه صورت گرفته است.

با بیشتر شدن جمعیت، تجمع کنندگان به سمت در اصلی دانشگاه در خیابان آزادی حرکت می‌کنند و رفته رفته شعارها تندتر می‌شود. سپس عده‌ای بسیجی از مسجد به سمت دانشجویان آمده و با آنها درگیر می‌شوند.

با شروع درگیری دانشجویان به سمت در انرژی می‌روند و آنجا با نیروهای امنیتی روبرو شده و در همان ابتدا سه دانشجو دستگیر می‌شوند. اعتراض دانشجویان به این دستگیری‌ها با تیر ساچمه‌ای و پینت‌بال ماموران امنیتی روبرو می‌شود. هم‌زمان از بیرون خبر می‌رسد که تمام کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف دانشگاه در دست نیروهای امنیتی است و به محض خروج دانشجویان دستگیر می‌شوند.

در این گزارش آمده که مسئولان دانشگاه و نیز حراست به میان دانشجویان رفته و سعی در آرام کردن اوضاع داشتند. سپس تصمیم گرفته می‌شود که دانشجویان به سمت پارکینگ بروند اما ظاهرا این یک دام بوده چرا که در پارکینگ نیز با حضور گسترده نیروهای امنیتی روبرو  می‌شوند.
گزارش شده که نیروهای امنیتی در داخل پارکینگ و از فاصله نزدیک به دانشجویان گلوله ساچمه‌ای و پلاستیکی شلیک می‌کردند. بر اساس  نوشته انجمن اسلامی دانشگاه شریف تنها در پارکینگ بین ۳۰ تا ۴۰ دانشجو دستگیر شده‌اند.
دانشجویان با وحشت به سمت در انرژی که گفته شد تنها در باز دانشگاه بوده می‌روند ولی آنجا نیز با شلیک گلوله ساچمه‌ای ماموران امنیتی روبرو می‌شوند.

فیلم‌هایی از صحنه گریز دانشجویان از دست نیروهای امنیتی در پارکینگ دانشگاه منتشر شده است.

ورود وزیر علوم به دانشگاه
در این مرحله وزیر علوم جمهوری اسلامی وارد دانشگاه می‌شود و ابتدا با نیروهای امنیتی به شدت برخورد می‌کند. سپس همراه دانشجویان به سالن جباری می‌رود و در آنجا با لحنی بسیار تند و خشمگین دانشجویان را خطاب قرار داده و می‌گوید: «هرگز گمان نکنید که می‌توانید هرچه دل‌تان خواست بگویید و ما با شما برخوردی نکنیم، بی‌شک برخورد جدی و قاطعانه صورت خواهدگرفت.»

سخنان تند وزیر علوم حتی با واکنش ریاست دانشگاه روبرو شده و لحظاتی باعث برخورد میان این دو نفر می‌شود.

درخواست از مردم تهران برای همراهی
یک‌شنبه شب در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان از مردم تهران درخواست می‌کردند تا با خودروهای خود به خیابان‌های اطراف دانشگاه شریف رفته و خیابان‌ها را با ترافیک مسدود کنند تا نیروهای امنیتی نتوانند به آنجا گسیل شوند.

در یک اتاق اسپیس توییتر که گروهی از دانشجویان این دانشگاه راه‌اندازی کرده بودند از مردم خواسته شد تا با بستن خطوط ویژه اتوبوسرانی جلوی انتقال نیروهای امنیتی به دانشگاه را بگیرند. همچنین از دانشجویانی که موفق به خروج از دانشگاه شده بودند درخواست می‌شد که به هیچ عنوان به خوابگاه نروند چون خوابگاه‌ها امن نیست.

در همین ارتباط افراد زیادی داوطلب شدند که آدرس خانه‌هایشان را در اختیار دانشجویان غیرتهرانی بگذارند تا بتوانند شب را در آنجا بمانند.

در این اتاق اسپیس تا سحرگاه دوشنبه به وقت ایران، دانشجویان مشغول اطلاع‌رسانی درباره وضعیت دانشجویان محاصره شده بودند.

امروز دوشنبه ۱۱ مهر هنوز خبری از وضعیت دانشجویان محاصره‌شده در دانشگاه شریف منتشر نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا