سیاست

گفت‌وگوی مایک پمپئو با برخی از رهبران کشورهای منطقه پیرامون حمله به سفارت آمریکا

وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل و عراق و امیر قطر بر لزوم «همکاری نزدیک» جهت مقابله با اقدامات خرابکارانه ایران در منطقه تاکید کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو و عدل عبدالمهدی نخست وزیر اسرائیل و عراق و همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پیرامون حمله به سفارت آمریکا در بغداد تلفنی گفت‌وگو و بر لزوم “همکاری نزدیک” جهت مقابله با اقدامات ایران تاکید کرد.

 

 

طبق اعلام مورگان اورتاگوس، سخنگوی این وزارتخانه، پمپئو از نتانیاهو بابت قاطعیت اسرائیل در مبارزه با “فعالیت های مضر ایران در منطقه” و محکومیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد تشکر و بر “رابطه محکم” ایالات متحده و اسرائیل تاکید کرد.

 

اورتاگوس طی بیانیه دیگری اعلام کرد: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با عدل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو و حمله شبه نظامیان حزب الله تحت حمایت ایران به سفارتخانه ایالات متحده را محکوم کرد.

 

پمپئو از تدابیر شدید اتخاذ شده توسط دولت عراق تشکر کرد. او همچنین بر احساس مسئولیت دولت عراق جهت محافظت از جان دیپلمات هایمان در منطقه تاکید کرد. پمپئو اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ به اقدامات و همکاری خود جهت آزادی و استقلال عراق ادامه خواهد داد.»

 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین طی گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر از اعلام همبستگی این کشور با واشنگتن تشکر کرده و تحولات منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

 

گفتنی است دو روز گذشته صدها نفر از نیروهای حشد الشعبی درب ورودی سفارت آمریکا را شکسته و وارد آن شدند. پلیس عراق با گاز اشک‌آور آنها را متفرق کرد. تعدادی از نیروهای حشدالشعبی نیز زخمی شدند.

 

کتائب حزب‌الله وابسته به حشد الشعبی هفته پیش پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکا در کرکوک را با راکت هدف قرار داد. در این حمله یک آمریکایی کشته و چهار نفر دیگر از آنها به همراه دو عراقی زخمی شدند. آمریکا نیز در واکنش، 5 موضع «کتائب حزب الله» در عراق و سوریه را بمباران کرد. در این حملات حداقل 28 تن کشته و بیش از 55 نفر زخمی شدند.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا