آذربایجان

آذربایجان از مسابقات وزنه برداری قهرمانی اروپا در ارمنستان کناره‌گیری کرد

آذربایجان به دنبال آتش‌زدن پرچم این کشور در مراسم افتتاحیه مسابقات وزنه برداری قهرمانی اروپا در ارمنستان از شرکت در این‌ رقابت‌ها کناره‌گیری کرد

وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک آذربایجان در واکنش به آتش زدن پرچم این کشور در مراسم افتتاحیه مسابقات وزنه برداری قهرمانی اروپا در ایروان، پایتخت ارمنستان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است در مراسم مذکور که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در آن حضور داشت؛ پرچم جمهوری آذربایجان توسط یکی از نمایندگان مجاز مسابقات به آتش کشیده شد.

این دو نهاد آذربایجانی با اشاره به اینکه اقدام مورد تائید افکار عمومی ارمنستان قرار گرفته و فردی که پرچم را به آتش کشیده قهرمان اعلام شده است، تصریح کردند: این وضعیت مصداق بارز نژادپرستی و خصومت با آذربایجان در ارمنستان است و با اهداف و اصول ورزشی که مروج صلح و درک متقابل بین مردم است، در تضاد است.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه سیاسی شدن ورزش به‌هیچ عنوان قابل قبول نیست، آمده است:

«امکان حضور عادی در مسابقات برای ورزشکاران آذربایجانی در ارمنستان که چنین فضای نفرت انگیزی بر آن حاکم است و نمی‌توان امنیت را تامین کرد، به دلیل فشارهای روحی و روانی وجود ندارد. بر این اساس مقرر شد که ورزشکاران آذربایجانی به کشور بازگردند. ارمنستان باید بازگشت امن آنها را تضمین کند. از جامعه جهانی و نهادهای ورزشی بین‌المللی می‌خواهیم که این اقدام وحشیانه را به شدت محکوم کنند. همچنین از فدراسیون وزنه برداری اروپا می‌خواهیم ارمنستان را تحریم کند. این رویداد نشان می‌دهد که ارمنستان قدرت برگزاری مسابقات ورزشی بین‌المللی و تضمین امنیت ورزشکاران را ندارد

گفتنی است در مراسم افتتاحیه رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی اروپا، زمانی که پرچم های کشور روی صحنه بود، فردی پرچم را از دختر حامل پرچم آذربایجان گرفت و آن را آتش زد. آذربایجان با کاروان 12 نفره در این مسابقات شرکت کرده بود.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا