آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

آزادسازی قره‌باغ؛ عباس لسانی ممنوع‌المکالمه و ممنوع‌الملاقات شد

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از کانال تلگرامی عباس لسانی، مسئولین زندان اردبیل، عباس لسانی زندانی سیاسی محبوس در بند هفت زندان اردبیل را از روز ۲۳ آبان ۹۹ مجدداً ممنوع‌المکالمه و ممنوع‌الملاقات کرده‌اند.

آقای لسانی از اوایل جنگ قره‌باغ نیز در مهرماه امسال به مدت یک هفته از هر گونه تماس تلفنی و حضوری منع شده بود.

هر چند اینبار علت این ممنوعیت مشخص نشده ولی به‌نظر می‌رسد نگرانی مسئولین قضایی-امنیتی ایران از احتمال انتشار پیام از سوی او و تاثیر مواضعش بر جامعه آذربایجان هنوز مرتفع نشده است.

صبح روز نهم مهرماه امسال صفحه‌ای که بنام عباس لسانی در صفحات مجازی اینستاگرام و تلگرام فعالیت می‌کند، ویدیویی از آقای لسانی منتشر کرد که وی در یکی از سخنرانیهای قبل از دستگیری‌اش از تحقق کابوس گروههای متجاوز ارمنی خبر می‌داد.

به گفته آقای لسانی، اولین رئیس جمهور ارمنستان «لئوون تر پتروسیان» در مجلس این کشور به متجاوزین و طرفداران اشغال قره‌باغ گفته بود اگر این مسئله ریشه‌ای حل و فصل نشود در ادامه با غول خفته‌ای بنام آذربایجان جنوبی روبرو خواهیم شد که اگر بیدار شود ما را آچمز خواهد کرد.

آقای لسانی در این ویدیو می‌گوید: «بایستی به دشمنان تورکها و آذربایجان، این خبر بد را بدهم که غول خفته‌ی آذربایجان در حال بیدار شدن است. وی قرائت اپوزیسیون از سکوت آذربایجان در اعتراضات دی ماه ۹۶ را اشتباه و محاسباتشان از وزن سیاسی آذربایجان را خطای استراتژیک آنها تلقی کرده و معتقد است آذربایجان امروز توان حضور و مبارزه همزمان در چندین جبهه را دارد. او موضوع قره‌باغ را یکی از این جبهه‌ها دانسته و اعلام می‌کند وقتش که برسد همه شاهد این قدرتنمایی آذربایجانیها خواهند بود.»

همانطور که آقای لسانی نیز اشاره کرده بود، با آغاز عملیات نظامی آذربایجان برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی خود، شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی، تهران و رشت شاهد برپایی تظاهرات اعتراض آمیز بود که خواستار توقف ارسال و انتقال ادوات نظامی از خاک ایران به کشور ارمنستان بودند. این اعتراضات در روزهای بعد نیز به جهت فعالیت کمکی از مرز نوردوز به ارمنستان مجدداً تکرار شد.

نیروهای امنیتی صدها فعال مدنی تورک را در شهرهای آذربایجان، تهران و رشت به جهت حضور در این اعتراضات و یا اعلام حمایت و همبستگی خود با آزادسازی قره باغ بازداشت، شکنجه و تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند. همچنین شهرهای آذربایجان جنوبی از آغاز درگیریها در قره‌باغ تا امروز در شرایط فوق‌العاده نظامی بسر می‌برد.

عملیات آزادسازی اراضی اشغالی آذربایجان پس از آتشگشایی‌های مکرر نیروهای ارمنی به خاک آذربایجان از روز یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ با فرمان رئیس‌جمهور آذربایجان آغاز و در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان همین سال با تسلیم ارتش ارمنستان و امضای توافقنامه‌ی پایان جنگ، خاتمه یافت.

در فواصل سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ ارتش ارمنستان به کمک متحدین خود پنج شهر قره‌باغ و هفت شهر دیگر که بیست درصد خاک آذربایجان را تشکیل می‌داد ضمن قتل‌عام و پاکسازی قومی، به اشغال خود درآورد. این اشغال حدود ۳۰ سال به طول انجامید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا