ایرانخاورمیانه

آسوشیتدپرس از «تدارک ایران برای حمله احتمالی به عربستان در آینده نزدیک» خبر داد

سه مقام آمریکایی سه‌شنبه ۱۰ آبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، عربستان سعودی اطلاعاتی را در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته است که نشان می‌دهد ایران احتمالا برای حمله‌ای قریب الوقوع به خاک عربستان آماده می‌شود.

یکی از این مقام‌های آمریکا به این خبرگزاری گفته است، اطلاعات از احتمال این حمله در آینده نزدیک یا ۴۸ ساعت آینده حکایت دارد.

کاخ سفید درباره «احتمال حمله ایران» به عربستان: بدون تردید دست به اقدام می‌زنیم

در همین زمینه، یک مقام دیگر نیز به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که اطلاعات مبادله شده بین ایالات متحده و عربستان سعودی نشان می‌دهد که ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی جهت یک حمله قریب الوقوع به زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه، به ویژه در عربستان سعودی باشد.

یک مقام عربستانی هم به سی ان ان گفته است که ریاض اطلاعاتی در مورد یک «حمله احتمالی» را در اختیار ایالات متحده گذاشته است، اما این منبع اطلاعات دقیقی درمورد این حمله ارائه نکرد.

این مقام آمریکایی با این حال تصریح کرده است٬ هیچ افزایشی در سطح حفاظت از نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه روی نداده است، زیرا گمان نمی رود که نیروهای نظامی ایالات متحده هدف چنین حملاتی باشند.

یک مقام دیگر آمریکایی هم به سی ان ان گفته است که جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکا در حال حاضر در عربستان سعودی برای مقابله با هرگونه تهدیدی در دسترس هستند.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در این زمینه تصریح کرد که ایالات متحده «نگران» چشم‌انداز این تهدید است و از طریق کانال‌های نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی با عربستان سعودی‌ها در تماس دائمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده «در دفاع از منافع خود و شرکایش در منطقه» تردید نخواهد کرد.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» پیشتر در روز سه شنبه گزارش داد که که ریاض اطلاعاتی در اختیار واشینگتن گذاشته که حاکی از برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب‌الوقوع به اهدافی در خاک عربستان سعودی است.

وال‌استریت جورنال به نقل از مقامات سعودی و آمریکایی نوشته بود که عربستان، ایالات متحده و چندین کشور منطقه با توجه به این اطلاعات سطح هشدار برای نیروهای نظامی خود را افزایش داده‌اند.

منابع مطلع به سی ان ان گفته‌اند که ایالات متحده بر این باور است که ایران ممکن است تلاش کند که توجهات را بر عربستان سعودی متمرکز کند چرا که تهران ریاض را به کمک به تحریک اعتراضات متهم می‌کند.

«قریب الوقوع بودن حمله»

یک مقام مطلع آمریکایی هم در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن تایید تبادل اطلاعات بین عربستان و آمریکا در خصوص حمله احتمالی ایران گفته است، براساس این اطلاعات احتمالا این حملات در ۴۸ ساعت آینده روی خواهند داد.

آسوشیتدپرس می‌گوید با این حال هیچ یک از سفارت‌خانه‌های آمریکا در منطقه سطح هشدار امنیتی را افزایش نداده‌اند.

به دنبال تداوم اعتراضات سراسری در ایران، فرمانده سپاه پاسداران روز شنبه به عربستان سعودی هشدار داد که به دلیل پوشش اعتراضات توسط شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تحت حمایت این کشور باید در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی باشد.

سپاه پاسداران در اوایل مهرماه سال جاری و در بحبوحه اعتراضات به جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، با موشک مواضعی را در اربیل، مرکز اقلیم کردستان و شهر سلیمانیه هدف قرار داد.

نیروی زمینی سپاه اعلام کرده بود ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهباد انهدامی را در این حملات به کار گرفته بود.

عربستان هم می‌گوید که اقدام احتمالی ایران برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات در داخل این کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا