fa

آمریکا مقصر شناختن ایران را در حمله سایبری به آلبانی گامی مهم در ایجاد هنجار سایبری خواند

آن نوبرگر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور، گفت مسئول دانستن ایران در حملات سایبری علیه دولت آلبانی بخشی ضروری از استراتژی آمریکا برای کمک به ایجاد هنجارهای دیپلماسی سایبری است.

نوبرگر در بیانیه‌ای به اکسیوس گفت کشورها باید اقدامات دیپلماتیک سخت‌تری از جمله تحریم‌های اقتصادی و تجاری را علیه کشوری که آن را مسئول حملات سایبری می‌دانند دنبال کنند.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر لزوم ایجاد مقررات بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های سایبری گفت چنین مقرارتی در صنایع دریایی، هوایی و فضایی وجود دارند و عرصه سایبری نیز نیازمند چنین مقرراتی است.

نوبرگر با اشاره به اینکه بسیاری از مقرراتی که سازمان ملل در ارتباط با فضای سایبری بین‌المللی اعمال می‌کند بر اساس قواعد گذشته هستند، گفت: در چنین شرایطی ضروری است که آمریکا بایدها و نبایدها را در عرصه سایبری به وضوع مشخص کند.

در همین حال، محققان مایکروسافت در تحلیل جدیدی از حملات سایبری علیه آلبانی، اعلام کردند هکرهای وابسته به ایران برای نفوذ اولیه به شبکه‌های دولت آلبانی از یک نقص قدیمی و شناخته‌شده شیرپوینت سرور استفاده کرده‌اند.

روز جمعه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این کشور وزارت اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات را به دلیل شرکت در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش تحریم کرد. واشینگتن تاکید کرد عوامل تحت حمایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کرده‌اند.

ایالات متحده پیش از این نیز چند ایرانی را به اتهام انجام حمله‌های سایبری به مجموعه‌های مختلف در ایالات متحده تحریم کرده است.

از جمله سال ۹۷، وزارت دادگستری آمریکا، ۹ ایرانی و شرکت «مبنا» را به اتهام حمله سایبری به صدها دانشگاه آمریکایی و ده‌ها شرکت یا موسسه وابسته به دولت آمریکا و سازمان ملل، هدف تحریم قرار داد.

مبنا یک شرکت فن‌آوری با مرکزیت شیراز است که برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

حمله‌های سایبری گسترده جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آلبانی که منجر به قطع روابط دو کشور شد، واکنش‌های شدیدی در پی داشته است.

ناتو روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور با صدور اطلاعیه‌ای حمله سایبری ایران به آلبانی را محکوم و اعلام کرد از این عضو خود حمایت می‌کند.

سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل در واکنش به موضع ناتو در زمینه حمله سایبری ایران به آلبانی طی بیانیه‌ای آن را «اتهام بی‌اساس»‌ خواند.

سفارت ایران در بروکسل همچنین نوشت که جمهوری اسلامی خود «قربانی حملات سایبری» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا