ایرانجهان

وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام درباره تهدیدهای ایران گفت‌وگو کردند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بروکسل با همتایان فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی خود درباره چالش‌های ناشی از ایران و همکاری برای مقابله با این چالش‌ها، گفت‌وگو کرد.

طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، وزیران خارجه چهار کشور درباره سایر مسائل جهانی، از جمله جنگ اوکراین رایزنی کردند.

از سوی دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با رهبران چند سازمان یهودی آمریکا از جمله آیپک، فدراسیون‌های یهودی آمریکای شمالی و کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا که همگی از احیای برجام انتقاد داشتند، دیدار کرد.

در همین حال، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در ارتباط با مذاکرات احیای برجام به ایران‌اینترنشنال گفت: «به نظر می‌رسد کاخ سفید مصمم است صدها میلیارد دلار به دست یک مستبد دین‌سالار برساند که شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دهد.»

از سوی دیگر، لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در مصاحبه با جوییش‌اینسایدر گفت: «فکر نمی‌کنم احتمالی باشد که توافق [اتمی] پیش از انتخابات آمریکا یا اسرائیل در نوامبر اعلام شود.»

او افزود: با وجود اختلافات اخیر ایران و آمریکا، دولت بایدن توافق خواهد کرد، زیرا «به شدت» خواهان توافق‌ است.

پیش‌تر در روز جمعه، بلینکن در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت آخرین پاسخ تهران در واکنش به متن توافق‌ حاصل از مذاکرات برای احیای برجام، این مذاکرات را یک گام به عقب برده است.

او افزود: واشنگتن همچنان به توافقی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران امیدوار است اما به دنبال «توافق به هر قیمتی» نیست.

بلینکن تاکید کرد جمهوری اسلامی به طور مستمر تلاش می‌کند خواسته‌های فرابرجامی جدیدی را مطرح کند، درحالی‌ که تنها هدف دولت جو بایدن از توافق با ایران، افزایش امنیت ملی آمریکاست.

روز پنج‌شنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به اینکه هنوز در مذاکرات احیای برجام شکاف‌هایی وجود دارد گفت در صورت به نتیجه نرسیدن این توافق، دولت بایدن برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای گزینه‌های دیگری دارد.

این در حالی است که روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، خبرگزاری رویترز بر اساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، به ۵۵ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، از میزان لازم برای تولید بمب اتمی بیشتر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اما گزارش اخیر آژانس را «تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی» خواند و گفت رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، به عمد گزارش خود را مبهم تنظیم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا